Preparation for life of student’s whit intellectual disabilities through mathematics

Preparation for life of student’s whit intellectual disabilities through mathematics

Authors

  • Aidis Lugo Valdés Educación en la especialidad de Educación Especial. Maestra de apoyo de la Escuela Especial Sierra Maestra. Plaza de la Revolución. La Habana. Cuba https://orcid.org/0000-0002-4097-8869
  • Miguel Ángel Mederos Mora Educación Primaria. Coordinador de 7mo grado de ESBU Frank País García. Bejucal Mayabeque. Cuba https://orcid.org/0000-0001-7765-8044
  • Amada Gárciga Domínguez Jefa del departamento docente metodológico del Centro de Estudios de Radio y Televisión. Plaza de la Revolución. La Habana. Cuba https://orcid.org/0000-0003-1803-8528

Keywords:

preparation, intellectual disability, adult life, mathematics, activity system

Abstract

Learners with intellectual disabilities are students integrated into the country's educational system, where they receive knowledge related to the subjects taught at the primary level, with curriculum adaptations. These subjects they receive will provide them with knowledge that will assist them in their future lives. However, it is also necessary to provide knowledge about life skills that can cater to the interests of these learners and promote their self-empowerment. This is accomplished by employing a system of activities within the mathematics subject. The research being conducted addresses the topic of life skills preparation for learners with intellectual disabilities through the mathematics subject, with the aim of proposing an activity system for working on life skills preparation for these learners. Several methods were used in the research, including the historical-logical method to illustrate the development of the definition of intellectual disability. Classroom observations were also carried out to ascertain the learners' motivation towards the mathematics subject, as well as the teacher's connection of the subject to life skills preparation. Deficiencies in these aspects were evident, as the learners lacked motivation for the topic due to its lack of relevance to their daily lives. Additionally, the teacher struggled to establish a connection between the subject matter and the proposed theme, with limited use of resources. Our intention is to contribute to the learners' preparation through this proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aidis Lugo Valdés, Educación en la especialidad de Educación Especial. Maestra de apoyo de la Escuela Especial Sierra Maestra. Plaza de la Revolución. La Habana. Cuba

Educación en la especialidad de Educación Especial. Maestra de apoyo de la Escuela Especial Sierra Maestra. Plaza de la Revolución. La Habana. Cuba. Estudiante de la 4ta edición de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Miguel Ángel Mederos Mora, Educación Primaria. Coordinador de 7mo grado de ESBU Frank País García. Bejucal Mayabeque. Cuba

Lic. Educación Primaria. Coordinador de 7mo grado de ESBU Frank País García. Bejucal Mayabeque. Cuba. Estudiante de la 4ta edición de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.

Amada Gárciga Domínguez, Jefa del departamento docente metodológico del Centro de Estudios de Radio y Televisión. Plaza de la Revolución. La Habana. Cuba

Jefa del departamento docente metodológico del Centro de Estudios de Radio y Televisión. Plaza de la Revolución. La Habana. Cuba.

References

Álvarez, M., Rodríguez, F., & García, J. (2010). El desarrollo de la comprensión matemática. En Sifredo, C., & Pupo, N. (Eds.). Didácticas de las Ciencias. Nuevas perspectivas (pp. 56-73). La Habana: Educación Cubana.

Comendador González, Y. e Hidalgo Ortega, J. (2019). Sistema de actividades para el desarrollo de un estilo de educación familiar cooperativo, Revista Caribeña de Ciencias Sociales (marzo 2019). En línea: https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/03/educacion-familiar-cooperativo.html

Domínguez, D., Rodríguez Peñate, M., & Balmaseda Neyra, O. (2020). Sistemas de actividades para la construcción del texto expositivo escrito: una experiencia en el primer año de la carrera en Español de la Universidad de Panamá. Varona. Recuperado a partir de http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1043 5

Flotts, M; Manzi, J; Jiménez, D. Abarúa, A., Cayuman, C., & García, M (2016). Informe de resultados TERCE. Logros del aprendizaje. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Acceso:16/12/2017. Disponible en http://www.repositorio.minedu,org,pe/handle/123456789/3771

Fullana, N., J, P., Montserrat, S., & Rovira, P. (2016). las personas con discapacidad intelectual como investigadoras. Debate, retos y posibilidades de la investigación inclusiva. EMIPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 111-138. Num 33 (enero). ISSN 1139-5737. En línea http://revistas.uned.es/index.hp/empiria/article/view/ 15866

Labarrere Reyes, G, Valdivia Pairol G. (1988) Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación; La Habana, Cuba

Leyva, Fuentes, M., (2005). Una nueva mirada a la Educación Especial en Cuba a partir del concepto de discapacidad según la CIF. Universidad de Almería. España. En línea: http://www.redalyc.org>pdf

Leyva, F, M., (2018) Precisiones dirigidas a la atención de educandos con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidad. Editorial Pueblo y Educación

LLerena, O., & Salinas, C. (2018). Inclusión educativa y adaptaciones curriculares en el proceso de enseñanza aprendizaje. Ecuador: Redes 2017. En línea: http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/12513

Martín Fernández, C. y Díaz Fernández, M. (2016). Psicología social y vida cotidiana. Plaza de la Revolución, Cuba: Editorial Ciencias Médicas

Martín, F, D. Leyva, F, M. (2022). Discapacidad intelectual. Una visión desde la formación laboral. Órbita Científica. No. 120 Vol. 28 julio-septiembre de 2022 ISSN: 1027-4472. En línea: http://revistas.ucpejv.edu.cu

Organización Naciones Unidas (2018). La agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe, (LC/G.2681-P/Rev. 3), Santiago. ISBN 978-92-1-058643-6 (versón PDF). Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Pérez Ariza, Karel, Hernández Sánchez, José Emilio, & Coaguila Manero, Liliana Milagros. (2019). La enseñanza y el aprendizaje de los contenidos matemáticos desde una perspectiva comunicativa. Transformación, 15(2), 86-106. Recuperado en 03 de octubre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552019000200086&lng=es&tlng=es

Razka, (2001) ¿Qué entendemos por vida adulta independiente? Fundación Iberoamericana Down21. Canal down21.org. En línea http;//down21.org/desarrollo-personal/122-vida-inependiente/

Serra Castro, A. (2012) Concepción teórico metodológica del proceso de preparación para la vida adulta independiente del escolar con retraso mental. [Doctorado]. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño. IPLAC. Centro de Referencia Latinoamericano para la educación especial. CELAEE. http://riberdis.cedid.es

Vega, C., Gómez, M., & Fernández, R. (2013). El papel del contexto educativo en la autodeterminación. Análisis de su influencia en el proceso de transición a la vida adulta. Revista iberoamericana de Educación, 19-25. En línea: http://rieoie.org/RIE/article/

Published

2023-10-03

How to Cite

Lugo Valdés, A., Mederos Mora, M. Ángel ., & Gárciga Domínguez, A. . (2023). Preparation for life of student’s whit intellectual disabilities through mathematics: Preparation for life of student’s whit intellectual disabilities through mathematics. Pedagogical Horizon, 12(3). Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/328

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas

Most read articles by the same author(s)