La Edad de Oro: an axiological proposalfor values education in primary school

La Edad de Oro: an axiological proposalfor values education in primary school

Authors

Keywords:

The Golden Age, Education, Values, History, Primary, Axiology

Abstract

Martí's ethics serves as a guide in the link established between the objectives of the primary pioneer organization and those of the structured model for said educational level, with Martí's text “The Golden Age” being a tool that the teacher must know in its axiological potentialities because its contents and work will provide ample possibilities for education in values ​​to be more efficient, the objective of this work being to analyze the axiological potential of The Golden Age for education in values ​​in Cuban primary schools. To develop the research we analyzed the use of the text The Golden Age, the teaching media system, the review of the bibliography, as well as other ways for theoretical-methodological preparation. The general Dialectical Materialist method was applied with a qualitative approach, the theoretical method: historical, logical and systemic, determining the regularities of the teaching-learning process of The Golden Age. A system of empirical methods based on observation, study of documents, surveys, interviews, among others. The results show that axiology is insufficiently addressed from the social-historical way of reasoning and its associated definitions. Martí's ethics are a guide when it comes to education in values ​​and The Golden Age acquires special significance as a forging of values ​​modeled by the fire of sensitivity, so the teacher finds in The Golden Age a rich e irreplaceable axiological source for education in values.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivette Iznaga Zerquera, Escuela Primaria Luis Alfonso Silva Tablada, 10 de Octubre La Habana, Cuba

Escuela Primaria Luis Alfonso Silva Tablada, 10 de Octubre La Habana, Cuba,

Maritza López Baez, Escuela Primaria Vo Thi Thang, Playa, La Habana. Cubav

Escuela Primaria Vo Thi Thang, Playa, La Habana. Cuba

Alba Lidia Versón González, Profesora Titular Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana. Cuba

Profesora Titular Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana. Cuba

References

Aguirre, M. (1989). La Edad de Oro y las ideas martianas sobre educación infantil. En: Acerca de La Edad de Oro. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Letras Cubanas.

Alvarez García, A. & Estevez García, K. R. (2022). La formación desde el pensamiento educativo cubano del Instructor de Arte como un educador social. Retos y desafíos: The formation from the Cuban educational thought of the Art Instructor as a social educator. Challenges . Horizonte Pedagógico, 11(1), 46–53. Recuperado a partir de http://horizontepedagogico.ch.gob.cu/index.php/hop/article/view/232

Arias, S. (2003). Estrategia martiana en La Edad Oro. Revista Educación. Segunda época. Enero – abril 2003; (108): 5 – 9.

Bombino, L. L., y Jiménez, C. L. (2019). La preparación del docente y su papel como líder del proceso enseñanza-aprendizaje, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo En línea:

https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/preparacion-docente-ensenanza.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1907preparacion-docente-ensenanza

Castro, F. (1969) La historia me absolverá. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Sociales.

García, F. (1995). Temas Martianos (Tercera serie). Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Centro de Estudios Martianos.

Martí. J (1875). Obras Completas. (Tomo 5). La Habana. Cuba: Editorial Nacional de Cuba.

Mendoza, L. (2000). Acerca de la educación en valores: Algunas reflexiones. [Material mimeografiado]. Ciudad de La Habana, Cuba: Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.

Mendoza, L. (2008). Cultura, educación en valores. En: VIII Seminario nacional para educadores (Primera parte). [Tabloide]. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Pérez Guillerme , D. (2017). Vivencias del pensamiento educativo de José Martí en la educación moral y preparación del maestro primario contemporáneo: Experiences of the educational thought of José Martí in the moral education and preparation of the contemporary primary teacher. Horizonte Pedagógico, 6(4), 61–70. Recuperado a partir de http://horizontepedagogico.ch.gob.cu/index.php/hop/article/view/44

Shuman.M (2021). Filosofía martiana de la Educación: un modelo de actuación para la superación docente. Revista Horizonte Pedagógico. Vol. 10, No. 4, ISSN-e: 2310-3637|RNPS-e: 2324-3647|RNSW: A-0872

Rico, P, Santos E. M, Martín V. (2004). Algunas exigencias para el desarrollo y evaluación del Proceso de Enseñanza – Aprendizaje en la escuela primaria. En: Cartas al maestro. Ciudad de La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Urías Arboláez, G. (2000): La formación del hombre en el pensamiento martiano. Revista Isla. Octubre – diciembre 2000; (26).

Varona, E.J. (1963). Trabajos sobre educación y enseñanza. Comisión Nacional Cubana de la UNESCO. En Lecturas pedagógicas. Editorial Pueblo y Educación La Habana. Cuba.

Published

2023-10-03

How to Cite

Iznaga Zerquera, I. ., López Baez, M. ., & Versón González, A. L. . (2023). La Edad de Oro: an axiological proposalfor values education in primary school: La Edad de Oro: an axiological proposalfor values education in primary school. Pedagogical Horizon, 12(3). Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/326

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas