University cultural heritage management
Administration of the cultural heritage the university
Keywords:
university cultural heritage, university cultural heritage managementAbstract
University cultural heritage becomes an emerging and necessary field in heritage studies at an international and national level. Therefore, the preservation and dissemination of the historical and cultural memory treasured by Cuban universities constitutes an imperative for higher education and current Cuban society. From this perspective, the objective is to carry out a theoretical review of the main concepts related to cultural heritage and university cultural heritage. The main trends and concepts on the research object are addressed and a theoretical review of its evolution and development is presented. The dialectical-materialist method served as a starting point for the use of other theoretical methods such as historical-logical and documentary analysis. The participant observation allowed to assess the efficiency and effectiveness of the actions developed. The systematization to discover and organize the internal logic of the process and the survey to determine the level of knowledge about the theoretical references that regulate the process, the organizational forms and the indicators to be used to evaluate its management. The management of the university extension was analyzed, as well as its link with the university cultural heritage. The main result is a systematization and a conceptual review of the University Cultural Heritage, which allowed determining the background and trends followed in its evolution and development. The study of the cultural heritage of the University of Pinar del Río is contextualized, based on its main characteristics and the current challenges for its management are taken into account.
Downloads
References
Armas Gandaria, Y. (2009). Consideraciones en torno a la protección jurídica del Patrimonio Cultural Universitario entre 1950 y 1970, Facultad de Artes y Letras. [Tesis de Diploma. Universidad de la Habana].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karina Hernández Torres, Ernesto López Calichs, Alina Jiménez Morejón

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.