Gamification as an innovative strategy to stimulate active student learning

Gamification as an innovative strategy to stimulate active student learning

Authors

Keywords:

gamification, active learning, strategy, innovation

Abstract

Gamification has become a strategy to include in the classroom due to the interest it arouses in students, as well as the change in educational paradigms centered on the transmission of knowledge in one way, such as traditional education with lectures and students. exposed to passivity. The educational process has taken relevant turns over the years, therefore, gamifying learning environments dignifies teaching work, becomes a constant creative, involves students in all processes of knowledge acquisition, in contexts that give Greater freedom and security to express. Teachers should worry about including playful tools that allow academic, behavioral and aptitude progress in order to develop content, achieve active participation in class and strengthen critical thinking. The objective of this article is to determine the incidence of gamification in the active learning of students, through the documentary review of scientific research from various geographical locations. Being an investigation with a qualitative approach and bibliographic review, it is based on the review of scientific literature by several authors, both nationally and internationally, information published in the period of time between 2018 and 2021 was examined, resulting in the effectiveness of its application in educational contexts in groups of different ages, gamification constitutes a strategy that motivates challenges, interests and therefore the improvement in the cognitive, social and emotional development of students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, J., Torres , M., Paba, M., & Alvarez, M. (2020). Análisis de la gamificación en relación a sus elementos. Grupo de Investigación Finanzas y Gestión Escuela de Estudios Industriales y Empresariales Universidad industrial de Santander. doi:10.13140/RG.2.2.24975.82081

Archilla, H., & González, S. (2021). Beneficios de la gamificación en el aula de música de Educación Secundaria. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacet, 36(1), 167-182. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8468987

Arupe Giraldez, V. (2020). Creación de un entorno de aprendizaje gamificado inspirado en la casa de papel. En H. Morente, F. González, & S. Sánchez, Metodologías activas en la práctica de la educación física. Madrid: Ediciones Morata S.L. Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=LZkjEAAAQBAJ&pg=PT44&dq=elementos+en+la+gamificaci%C3%B3n&hl=es-419&sa=X&ved=2ahUKEwiNpf_x5KX4AhVYmYQIHYB5BCAQ6AF6BAgGEAI#v=onepage&q=elementos%20en%20la%20gamificaci%C3%B3n&f=false

Bowen, A., Cedeño, M., Moreira, F., Párraga, M., Roldan, M., & Barcia, M. (2022). La gamificación en el desarrollo de la creatividad en los niños de preparatoria. Polo del Conocimiento, 7(5), 413-426. doi:10.23857/pc.v7i5.3970

Burgos, C., Carrión, J., Luque, A., & Revuelta, F. (2021). Innovación y aprendizajes flexibles en entornos formativos universitarios. Dykinson S.L. Obtenido de https://books.google.com.ec/books?id=UoZjEAAAQBAJ&pg=PA48&dq=ELEMENTOS+DE+LA+GAMIFICACI%C3%93N&hl=es-419&sa=X&ved=2ahUKEwjV3ISf0KT4AhUztjEKHRVsCWAQ6AF6BAgGEAI#v=onepage&q=ELEMENTOS%20DE%20LA%20GAMIFICACI%C3%93N&f=false

Cangalaya, L., Casazola, O., & Farfán, J. (2022). Gamificación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de estudiantes universitarios. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 637 - 647. doi:10.33996/revistahorizontes.v6i23.364

Castillo-Mora, M., Escobar, M., Barragán, R., & Cárdenas, M. (2022). La Gamificación como herramienta metodológica en la enseñanza. Polo del Conocimiento, 7(1), 686-701. doi:10.23857/pc.v7i1.3503

Fernández, P., Ordoñez, E., Vergara, D., & Gómez, A. (2020). La gamificación como técnica de adquisición de Ciencias Sociales. Prisma Social(31), 389-409. Obtenido de file:///C:/Users/mpaul/Downloads/Dialnet-LaGamificacionComoTecnicaDeAdquisicionDeCompetenci-7625998.pdf

Fernández-Río, J. (2017). El Ciclo del Aprendizaje Cooperativo: una guía para implementar de manera efectiva el aprendizaje cooperativo en educación física. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación(32), 264-269. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3457/345751100053.pdf

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF]. (2019). Cada niño aprende: Estrategia de Educación de UNICEF 2019–2030. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). Obtenido de https://www.unicef.org/media/64846/file/Estrategia-educacion-UNICEF-2019%E2%80%932030.pdf

Galeano, M. (2004). Diseño de proyectos en la investigación Cualitativa (1 ed.). Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT. Obtenido de

https://www.google.com.ec/books/edition/Dise%C3%B1o_de_proyectos_en_la_investigaci%C3%B3/Xkb78OSRMI8C?hl=es-419&gbpv=1&dq=enfoque+cualitativo+en+investigaci%C3%B3n&printsec=frontcover

García , F., & Cara , J. (2020). La gamificación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Logía: Educación Física y Deporte, 1(1), 16-24. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7643607

García Flores, S. (2018). Participación activa y valoración de los materiales didácticos en el éxito/fracaso académico en Educación a Distancia. Hamut´ay, 5(2), 34-48. doi: 10.21503/hamu.v5i2.1619

Gil, J., & Prieto, E. (2020). La realidad de la gamificación en educación primaria. Estudio multicaso de centros educativos españoles. Perfiles educativos, 42(168), 107-123. doi: 10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59173

González González, C. (2019). Gamificación en el aula: ludificando espacios de enseñanzaaprendizaje presenciales y espacios virtuales. Researchgate.net, 1-22. Obtenido de Researchgate.net:

https://www.researchgate.net/profile/Carina-Gonzalez-Gonzalez/publication/334519680_Gamificacion_en_el_aula_ludificando_espacios_de_ensenanza-_aprendizaje_presenciales_y_espacios_virtuales/links/5d2f1d34458515c11c37bc92/Gamificacion-en-el-aula-ludificando

Published

2023-05-30

How to Cite

Castillo Guzmán, M. P. (2023). Gamification as an innovative strategy to stimulate active student learning: Gamification as an innovative strategy to stimulate active student learning. Pedagogical Horizon, 12(2). Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/295

Issue

Section

Aula Abierta