The legacy of defectologist Ángel Luis Gómez Cardoso to education in Cuba

The legacy of defectologist Ángel Luis Gómez Cardoso to education in Cuba

Authors

Keywords:

Systematization, Special education, diversity, educational inclusion

Abstract

Studies related to the systematization of the contributions of representative figures in the teaching profession in the country and their significance in professional training were biased due to insufficient theoretical research, which generated the need to delve deeper into the history of Cuban teaching, with an emphasis on ethical and pedagogical foundations. The objective of this article is to propose a theoretical systematization of the legacy of the prominent Camagüeyan educator Dr. C. Ángel Luis Gómez Cardoso to special education in Cuba, and thereby recognize his pedagogical work and legacy. The historical-logical method, documentary analysis, was used with a qualitative research approach: the life history approach was applied, where contributions to special education are explored in depth through pedagogical content analysis.Contributions were evident in the social, cultural, pedagogical, psychological, and philosophical spheres, as well as the causal relationships between different periods and contexts of the pedagogical processes that benefited from their contributions. A comprehensive understanding of pedagogical work increased the effectiveness of pedagogy, particularly which of Camagüey, enriched the knowledge of current pedagogy, and opened the field of research by identifying trends, connections, and patterns in the current context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, G., Demothenes Y., y Campos I. (2020). La participación familiar en la inclusión socioeducativa de los educandos con necesidades educativas especiales. Mendive Revista de Educación, 18(1), 120-133. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962020000100120&lng=es&tlng=es

Alarcón, Y. (2020). Orientación a las familias del niño de cero a dos años de vida y necesidad educativa sensorial de tipo auditiva. [Tesis de doctorado inédita]. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey.

Alba, C. (2018). Diseño Universal para el Aprendizaje un modelo didáctico para proporcionar oportunidades de aprender a todos los estudiantes. Padres y Maestros/ Journal of Parents and teachers, 374, 21-27. Recuperado de https://doi.org/10.14422/pym.i374.y2018.003

Chávez, J., y Deler, G. (2013). Antología del pensamiento educacional de la Revolución cubana. La Habana, Cuba. Sello Editor Educación Cubana.

Fornaris, M., y Huepp Ramos, F.L. (2022). Análisis histórico del proceso de formación del logopeda en Cuba. Universidad Y Sociedad, 14(55), 87-97. Recuperado de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3274

Gómez de Melo, N. J., Gómez de Souza, V., y Guerra, A. de L. e R. (2023). Do analfabetismo á exceléncia académica: o legado educacional de Cuba. Revista Académica Online, 9(46), e1061. Recuperado de https://www.revistasacademicaonline.com/index.php/rao/article/view/1061

Guanche, S. (2021). Algunos aportes de los pedagogos cubanos a la teoría de la enseñanza problémica. Anales de la ACC, 11(2) Epub 01 de agosto de 2021. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?scrip=sct_arttex&pid=s2304-01062021000200010&ing=es&ting=es

Jiménez, R., y Verdecia, E. (2020). La educación cubana desde un prisma renovador. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8(1), Epub. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_artext&pid=s2308-01322020000100007&ing=es&ting=es

Ledesma, M. A. (2014). Análisis de la teoría de Vygotsky para la reconstrucción de la inteligencia social. La Cuenca, Ecuador: Editorial Universitaria Católica Edúnica. ISBN: 978-9942-9860-9-2. Recuperado de https://gredos.usal.es/handle/10366/127738

López Márquez, N. G. (2017). Funcionalidad familiar y participación escolar de las familias de niños con discapacidad. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 8(14), 111-128. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-85502017000100111&lng=es&tlng=es

Murguía, M., Hernández, T., Hernández, T. B., y Carrera, M. A. (2020). Rol del maestro en la inclusión educativa de los alumnos con trastornos de la comunicación oral. Propósitos Y Representaciones, 8(SPE3), E730. Recuperado de https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.370

Rojas, A. L., Padilla, S A., y Domínguez, Y. (2024). La orientación familiar como práctica inclusiva desde la formación del docente de Educación Inicial. Conrado, 20(98), 150-155. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442024000300150&lng=es&tlng=es

St`Rose, C.M., Guedán, I., Alarcón,Y. (2023). Estrategia educativa para la inclusión familiar en el proceso orientación profesional hacia las ciencias básicas. Revista Ciencias Pedagógicas, 17(1), 75-93. Recuperado de https://wwwcienciaspedagógicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/472

Vila, E.S., Rascón, T., y Calderón, I. (2024). Discapacidad, estigma y sufrimiento en las escuelas. Narrativas emergentes por el derecho a la educación inclusiva. Educación XX1, 27(1), 353-371. https://doi.org/10.5944/educxx1.36753

Published

2025-08-10

How to Cite

Báez García, M. E. ., Pérez Jiménez, C. ., & Núñez Rodríguez , O. L. . (2025). The legacy of defectologist Ángel Luis Gómez Cardoso to education in Cuba: The legacy of defectologist Ángel Luis Gómez Cardoso to education in Cuba. Pedagogical Horizon, 14. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/315

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas