Actions for the formation of pedagogical vocational interests in students of the primary educational level

Actions for the formation of pedagogical vocational interests in students of the primary educational level

Authors

  • Yuliet Viñas Quintero Palacio Central de pioneros Ernesto Che Guevara. Municipio Arroyo Naranjo. Provincia La Habana. Cuba https://orcid.org/0000-0003-4825-6040
  • Maricela Valdivia Carmenate Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona Filial Universitaria, San Miguel del Padrón. FUM SMP. Municipio San Miguel del Padrón. Provincia La Habana, Cuba https://orcid.org/0000-0002-9711-9723
  • Arlet de la Caridad Yera Hernández Escuela primaria Cesárea Fernández Díaz. Municipio Arroyo Naranjo. Provincia La Habana. Cuba https://orcid.org/0000-0002-8897-0364

Keywords:

vocational training, pedagogical actions, vocational interests, student, primary level

Abstract

The research addresses the study of a very recurring problem in current times of education in Cuba. Reference is made to the formation and development of vocational interests towards pedagogical careers related to the training of primary teachers. The objective of the article was to propose actions to promote the formation of vocational interests towards pedagogical careers in fifth grade students, at the Cesáreo Fernández Díaz primary school, Arroyo Naranjo municipality. The study began with the exploration of reality, where the observation of the problem and the investigation through other empirical means allowed us to know the reality and model a proposed solution that is based on the theoretical methodological studies that support the research, based on a scientific basis. Theoretical, empirical and statistical mathematical methods were used. The actions were part of the educational activities carried out by the institution in favor of the comprehensive training of students. The modeled proposal responds to the needs detected and offers a flexible, contextualized, individualized dynamic that responds to the search for a solution to the scientific problem posed. It constitutes an important instrument in terms of strengthening vocational pedagogical training and achieving quality educational practice with respect to the initial diagnosis, which demonstrates its possibility and perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yuliet Viñas Quintero, Palacio Central de pioneros Ernesto Che Guevara. Municipio Arroyo Naranjo. Provincia La Habana. Cuba

Palacio Central de pioneros Ernesto Che Guevara. Municipio Arroyo Naranjo. Provincia La Habana. Cuba. Maestrante de la 4ta edición de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”,

Maricela Valdivia Carmenate, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona Filial Universitaria, San Miguel del Padrón. FUM SMP. Municipio San Miguel del Padrón. Provincia La Habana, Cuba

Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona Filial Universitaria, San Miguel del Padrón. FUM SMP. Municipio San Miguel del Padrón. Provincia La Habana, Cuba. Maestrante de la 4ta edición de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona

Arlet de la Caridad Yera Hernández , Escuela primaria Cesárea Fernández Díaz. Municipio Arroyo Naranjo. Provincia La Habana. Cuba

Escuela primaria Cesárea Fernández Díaz. Municipio Arroyo Naranjo. Provincia La Habana. Cuba. Maestrante de la 4ta edición de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”.

References

Bardina, M. I.; García, J., & Colunga, S. (2015). Una mirada hacia la formación vocacional pedagógica en Cuba. Luz, 14(4), 53-63. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589165733006.

Deler, G. (2007). La propuesta de acciones, ejercicios, tareas, actividades y contenidos como resultados científicos en la investigación pedagógica.

Delgado, E.; García, E. (2018). Estrategia de orientación vocacional para asegurar la continuidad de estudios. Luz, vol. 17, núm. 2. Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya, Cuba. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589167622012

Hernández, B. A.; Cardoso, M. T., & Thompson, D. T. (2018). Sistema de acciones para favorecer la orientación profesional de los estudiantes hacia las carreras pedagógicas. Luz, 17(3), 125-135. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/5891/589167671013/html/

Hidalgo, Yadira.; Gómez, Irisdany, & Pozo, Amarilys de Jesús. (2022). Estrategia pedagógica de orientación profesional hacia la carrera Licenciatura en Educación Economía. EduSol, 22(79), 140-154. Epub 20 de abril de 2022. Recuperado en 21 de septiembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000200140&lng=es&tlng=es.

Marín, M.A. (2020). La orientación profesional pedagógica en el proceso de formación inicial de docentes. Innovación Tecnológica (Las Tunas), 26(1),1-10.

Martínez, D. (2017). La preparación de los docentes para la orientación profesional vocacional pedagógica. Tesis en opción al título académico de Máster en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez.

Ministerio de Educación (Mined). (2016). Normativas e indicaciones metodológicas para las escuelas pedagógicas. La Habana: Dirección del Departamento de Formación Pedagógica.

Quiroga, M.; Flores, D.; Cantún, R.; Eraña, I & López, M. (2020). Effects of a vocational program on professional orientation. Heliyon, 6(4).

Suárez, M.J. (2017). La orientación profesional de los estudiantes del área vocacional de transporte del Palacio Central de Pioneros “Ernesto Guevara”. Tesis en opción al título académico de Máster en Procesos formativos y desarrollo profesional. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba.

Published

2023-10-03

How to Cite

Viñas Quintero, Y. ., Valdivia Carmenate, M. ., & Yera Hernández , A. de la C. . (2023). Actions for the formation of pedagogical vocational interests in students of the primary educational level: Actions for the formation of pedagogical vocational interests in students of the primary educational level. Pedagogical Horizon, 12(3). Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/327

Issue

Section

Aula Abierta