Educational kinesiology exercise system for teaching third grade Mathematics

Educational kinesiology exercise system for teaching third grade Mathematics

Authors

  • Yaumara Zamora Pérez Directora de la Escuela Primaria “Justino Báez Castro”, Centro Habana, La Habana, Cuba https://orcid.org/0000-0001-8259-4524
  • Idania Licea de la Vega Maestra de la Escuela Primaria “República Bolivariana de Venezuela”, Centro Habana, La Habana, Cuba https://orcid.org/0009-0007-2953-9578
  • Yamila Rojas Llerena Maestra de la Escuela Primaria “Carlos Paneque Vázquez”, Habana Vieja, La Habana, Cuba https://orcid.org/0009-0007-1484-6110

Keywords:

educational kinesiology, teaching, mathematics, motivation

Abstract

Mathematics is considered the science of deductive reasoning of spatial relationships and magnitudes, constituting an activity for resolving problematic situations of a natural and social nature. The teaching of Mathematics must contribute to the preparation of students for life, developing thinking and helping them to carry out mental operations such as: analyze and synthesize, compare and classify, generalize and specify, abstract and particularize. The research was carried out at the “Justino Báez Castro” Primary School based on the results of analysis carried out on students, teachers and the center's director; where the deficiency that students present in the subject of Mathematics is confirmed, where they generally fail to develop the skills of analyzing, synthesizing, comparing, classifying, generalizing, abstracting and concretizing; main aspects for teaching the subject in the third grade. The objective of this article is to propose a system of educational kinesiology exercises that contribute to the teaching of the subject of Mathematics in the third grade. The application of different theoretical, empirical and mathematical-statistical methods allowed us to determine the state of preparation of the students of the degree; determining their needs and potentialities. The application of the educational kinesiology exercise system demonstrated that it contributed to better preparation for students to achieve their development in the teaching of Mathematics in the third grade of primary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yaumara Zamora Pérez , Directora de la Escuela Primaria “Justino Báez Castro”, Centro Habana, La Habana, Cuba

Directora de la Escuela Primaria “Justino Báez Castro”, Centro Habana, La Habana, Cuba. Estudiante de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Idania Licea de la Vega , Maestra de la Escuela Primaria “República Bolivariana de Venezuela”, Centro Habana, La Habana, Cuba

Maestra de la Escuela Primaria “República Bolivariana de Venezuela”, Centro Habana, La Habana, Cuba.  Estudiante de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Yamila Rojas Llerena , Maestra de la Escuela Primaria “Carlos Paneque Vázquez”, Habana Vieja, La Habana, Cuba

Maestra de la Escuela Primaria “Carlos Paneque Vázquez”, Habana Vieja, La Habana, Cuba. Estudiante de la Maestría en Educación y Desarrollo Infantil, perteneciente a la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

References

Castillo Duret, G., Guerra Perdomo, M., & Zamora Pérez, Y. (2021). Sistema de ejercicios de kinesiología educativa que contribuyen al aprendizaje de la matemática en los escolares de primer grado. Varona Revista Científica Metodológica, núm. 73. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360670689004

Dennison, P. E., & Dennison, G. E. (2003). Cómo aplicar gimnasia para el cerebro (Primera ed.). (M. Schoenfeld, Ed.) México, D. F. México, México: Editorial Pax México. Recuperado el septiembre de 2023, de http://www.editorialpax.com

del Carmen Domínguez, D., Rodríguez Peñate, M., & Balmaseda Neyra, O. (2020). Sistema de actividades para la construcción del texto expositivo escrito: una experiencia en el primer año de la carrera en Español de la Universidad de Panamá. Varona. Revista Científico Metodológica, No. 71. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382020000200054

Gómez Cumpa, J. (2004). Neurociencia cognitiva y educación. Lima: Fondo Editorial FACHSE - UNPRG. Recuperado de http://www.aacademica.org/jose.wilson.gomezcumpa/4

González Castro, J. C. A., Tostado Assid, J. M., González González, A., Corrales Félix, G. L., Lozáno González, A. R. L. & Morquecho Sánchez, R. (2023). Kinesiología Educativa, Cerebro, Enseñanza y Aprendizaje. Ciencia Latina. Revista Científico Multidisciplinar, vol. 7, No. 5. http://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.7991 https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7997

Leché Martín, E. M., & Alcalá Pedrazo, V. (2007). Kinesiología educativa: Gimnasia para el cerebro-brain gym. Revista Aula Libre, No. 85, pp. 21-23. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/158671

Lucia Campos, A. (2010). Las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. Revista Digital La Educación, No. 143, pp. 1-14. Disponible en https://repositorio.upn.edu.pe/handle/11537/25280

Ortiz Choez , W. A., Torres Villegas, I. d., & Ortiz, A. W. (2017). La enseñanza de la Matemática y su influencia en el desarrollo del pensamiento. (O. Nieves Torres, Ed.) Las Tunas, Las Tunas, Cuba: Editorial Académica Universitaria (Edacun). ISBN: 978-959-7225-25-6. Recuperado el 10 de 10 de 2023 disponible en http://edacunob.ult.edu.cu/bitstream/123456789/29/1

Pérez López, J., García Valdés, J. R., & Cuní González, B. J. (2017). Sistema de actividades para el desarrollo de la Educación Ambiental en la comunidad ¨El Jagüey¨. Revista Mendive. 15(2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962017000200009

Romero R., Cueva, H., & Barboza, L. (2014). La gimnasia cerebral como estrategia para el desarrollo de la creatividad en los estudiantes. Varona Revista Omnia, vol. 20, núm. 3, pp. 80-91. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=737370091006

Villalón Incháustegui, M., Peña Gálvez, R. L., León Figueras, N., Garea Alonso, L., Bello Domínguez, M., Verela Piloto, L., & Rizo Cabrera, C. (2015). Orientaciones Metodológicas. Tercer grado (Sexta ed., Vol. Tomo 2). (M. Valdéz Lara, & M. Jorge Perdomo, Edits.) La Habana, La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación. Recuperado el septiembre de 2023

Published

2024-01-10

How to Cite

Zamora Pérez , Y. ., Licea de la Vega , I. ., & Rojas Llerena , Y. (2024). Educational kinesiology exercise system for teaching third grade Mathematics : Educational kinesiology exercise system for teaching third grade Mathematics . Pedagogical Horizon, 13. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/337

Issue

Section

Aula Abierta