Procedures and results of a diagnosis of critical thinking in students of Colombian Secondary Education

Procedures and results of a diagnosis of critical thinking in students of Colombian Secondary Education

Authors

Keywords:

critical thinking, diagnosis, teaching-learning process, athlete with a disability F (54)

Abstract

Contemporary society faces a contradiction between the rapid production and dissemination of knowledge, as a consequence of advances in science and technology, and the need for students in secondary education to select, verify, assimilate and apply it to the solution of problems, school and everyday problems. This requires that in the teaching-learning process, skills associated with critical thinking are developed, such as interpreting and arguing, based on their diagnosis. The objective of this article is to analyze the procedures and results of a diagnosis of the initial state of the development of critical thinking in 19 eleventh grade students of the Educational Institution “El Triunfo” in Colombia as a starting point for the design of a strategy that contributes its improvement. The diagnosis is based on the operationalization of the variable development of critical thinking in the teaching-learning process of Chemistry, previously characterized. Empirical methods were used for data collection (pedagogical test, semantic differential technique, observation guide for students and a survey for teachers) and statistical-methematical methods for processing. The results showed the effectiveness of the procedures used in the diagnosis, by revealing the insufficient development of skills related to critical thinking in the students. In teachers, limited application of participatory methods in the teaching-learning process and attention to individual differences, in addition to the absence of activity systems for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaya I.F. y Remolina N. (2024). Desarrollo del Pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Revista Interamericana de Educación y Pedagogía. Vol. 17(1). ISSN: 1657-107X. Disponible en https://doi.org/10.15332/2500-5424

Andrade V. S. (2024). El pensamiento crítico desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Química en la educación media colombiana. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Investigación en Ciencias de la Educación. Centro Universitario ISIC, Nayarit, México

Arriaga, M. (2015). El diagnóstico educativo, una importante herramienta en manos de docentes. Revista Atenas. 3(31) p.14. Disponible en http://atenas.mes.edu.cu/index.php/atemas/article

Da Costa C.C. y Goicochea J.A. (2023). El aprendizaje basado en proyectos. Una modalidad facilitadora del éxito escolar. Revista científica multidisciplinar Ciencia Latina. Vol 7 (2). Disponible en https://doi.org/1037811.rcm.v7iz.5606

Fabian J.M. y Santa María H.R. (2024). Análisis del pensamiento crítico desde un estudio bibliográfico general. Una contribución al contexto educacional peruano. Revista Santiago. No. 163, ISSN: 2227-6413, disponible en https://santiago.uo.edu.cu

Halpern, D. (2013). Pensamiento y conocimiento: una introducción al pensamiento crítico. Prensa de Psicología.

Manassero M.A. y Vázquez A. (2023). La evaluación de las destrezas de pensamiento crítico: un diagnóstico de los estudiantes de Primaria. Revista Evaluar. 23(2), p. 40-56, disponible en https://revistas.unc.edu.ar/index.php/evaluar

Paul, R., & Elder, L. (2005). Principios, Desempeño, Indicadores y Resultados con una rubrica maestra en el pensamiento crítico. Editorial Fundación para el pensamiento crítico.

Piaget, J. (1969). Psicología y Pedagogía. Editorial Ariel, Barcelona. https://books.google.com/books/about/Psicolog%C3%ADa_y_pedagog%C3%ADa.html?hl=es&id=1cQxrOXb_CgC

Quíntela, M.J, et al (2024). Diagnóstico autogestión de la Matemática Superior I, en contabilidad y finanzas. Mendive. Revista Educación 32(1), 3470 https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article

Ramírez M.L. (2020). La asesoría disciplinar, actores y factores en la práctica educativa. Revista Dilemas contemporáneos: educación, política y valores. Vol. VII (2). Recuperado https://dilemacontemporaneo.educare.politicayvalores.com

Rico, P., & Palma, E. M. (2004). Algunas consideraciones para la evaluación en educación primaria. Pueblo y Educación.

Romero G.C. y Chávez B.J.(2021). El pensamiento crítico en el desarrollo personal de los adolescentes. Revista científica El dominio de la ciencia. ISSN:2477-8818. Vol 7 (6) p. 3-23. Disponible en https://dex.doi.org/10.23857.23857/dc.v7i6.2408

Silvestre, M. y Zilberstein J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, Cuba.

Vygostky, L. S. (1982). La historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Editorial Científico Técnica.

Published

2024-09-13

How to Cite

Pupo Lorenzo, N., & Santos Andrade-Palacios , V. . (2024). Procedures and results of a diagnosis of critical thinking in students of Colombian Secondary Education : Procedures and results of a diagnosis of critical thinking in students of Colombian Secondary Education. Pedagogical Horizon, 13. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/350

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas