The establishment of inter-institutional links for the training of students with talented potential

The establishment of inter-institutional links for the training of students with talented potential

Authors

Keywords:

training links, inter-institutional, training, talented potentialities

Abstract

The article proposes the determination of theoretical-methodological precepts related to the conception of inter-institutional links for the training of students with talented potential, which takes into account the contextualization of common objectives, general and basic procedures, actions, spaces, processes and integrated functions, which transcend from an empirical and administrative conception to a scientific, pedagogically supported one, which in the hands of the management structures of the different institutions and levels of education, can contribute to the scope of training links in the process of attention to the development of students with talented potential. To conceive the proposal, requirements related to the internal coherence between its components and the determination of the sphere of educational reality were taken into account, for which theoretical and empirical methods are used. Theoretical and empirical methods are used, which support the assumption of the dialectical-critical method that implies a rational process through which the cognitive appropriation of reality is carried out. The logic of the method recognizes the synthesis of multiple incidents and temporalities constituting the same object. The methodology The method encourages valuing educational reality as a continuous and constantly changing process, which can be known through thought in the form of abstraction to be translated into practice that transforms. The authors aim to contribute to educational sciences from a theoretical point of view with the definition of training links, found from a process of contextualization and systematization of experiences with the development of students with talented potential.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Águedo, D., y Cardona, K. (2016). Relaciones significativas: el docente cuidador. Clave Social 5(1), 58-70. Disponible en: http://hdl.handle.net/10567/1744

Álvarez Balandra, A. C. y Álvarez. V. (2014). Métodos en la investigación educativa. México: UPN, Horizontes Educativos. Disponible en https://bibliotecadigital.usam.edu.sv/11297.pdf

Álvarez de Zayas, C. (1998). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la Educación Superior Cubana. La Habana: MES. http://www.scienceopen.com/book.pdf

Calzadilla, O. (2020). Antecedentes históricos de la estimulación del talento y su contextualización en la escuela primaria cubana. Órbita Científica 110 (26), 1-12. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/970

Campos, E., Castillo, A., Cárdenas, D y Curbelo, H.A. (2023). Atención diferenciada a estudiantes talentosos: una estrategia de intervención educacional. Universidad, conocimiento e innovación para el desarrollo sostenible. Volumen VIII Academia y Sociedad. http://edacundoc.ult.edu.cu/handle/123456789/163

Curbelo, H. A., Campos, E. Z. y Castillo, A. (2024). El perfeccionamiento de la actividad profesional en la educación para y de alumnos talentosos. Revista Conrado, 20 (101), 511-520. Disponible en https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/4200

Curbelo, H. A., Campos, E.Z. y Bulgado, D. (2025). Clínicas sicosocial-formativas para el desarrollo de potencialidades talentosas. Medicentro, 29, e4357. Disponible en http://www.medicentro.sld.cu

Davidov, V. (1978). Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. París: Santillana. Ediciones UNESCO, 95-108. Disponible en http://unesdoc.unesco.org

Educar para el cambio. (2016) Ideas para un nuevo modelo educativo y de crecimiento personal basado en el coaching. Disponible en: https://www.educarparaelcambio.com/2015/02/16

Fernández, C. (2021). Informe de resultado: Aproximación a una caracterización de jóvenes talentosos de preuniversitario y de su atención educativa, La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Repositorio. http://www.iccp.rimed.cu/repositorio.pdf

Fernández, C. & García, L. (2023). Modelo cubano de atención al desarrollo del talento. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. https://online.fliphtm15.com/myssw/pxbi

Gordillo, M., Ruiz, M., Sánchez, S., y Calzado, Z. (2016). Clima afectivo en el aula: Vínculo emocional maestro-alumno. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de psicología 1(1), 195-202. Disponible en: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.273

Hernández, L. y Massani, J. F. (2018). La atención educativa a estudiantes con talento académico en la Educación Básica Secundaria en Colombia. Universidad y Sociedad, Vol. 10, n. 3, 381-386. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php.rus

Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana, Cuba: Félix Varela. https://search.proquest.com/openview/1.pdf

Ministerio de Educación de Chile. (2019). Política Nacional de Convivencia Escolar. La convivencia la hacemos todos. Disponible en: http://convivenciaescolar.mineduc.cl/wp content/uploads/2019/04/Politica-Nacional-de-Convivencia-Escolar.pdf

Rajadell, N. (2001). Los procesos formativos en el aula: estrategias de enseñanza-aprendizaje. En Didáctica general para psicopedagogos. Madrid: Eds. de la UNED, 465-525. https://uiap.dgenp.unam.mx/antologías.pdf

Silvestre Oramas, M. (2003). Aprendizaje e inteligencia. En Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación. http://www.ecurred.cu/Compendio_de_Pedagogia.pdf

Yan, L. y Torres, T, (2023) Particularidades del desarrollo del talento, en la política de la educación superior de China. Varona, revista Científico-Metodológica, no. 77 mayo-agosto. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/2044

Yepez, E., Hernández, O., Cevallos, J. y Yaselga, E. (2023). Detección y atención de estudiantes superdotados y con talento en el Ecuador, un análisis de la Literatura. PENTACIENCIAS 5 (2), 666-678. Disponible en: http://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/633

Published

2025-05-29

How to Cite

Curbelo Castillo, H. A. ., Campos Maura , E. Z. ., & Cárdenas Caballero , D. L. . (2025). The establishment of inter-institutional links for the training of students with talented potential : The establishment of inter-institutional links for the training of students with talented potential . Pedagogical Horizon, 14. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/470

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas