Modeling of formative management in energy education: an axiological approach in pre-university education

Modeling of formative management in energy education: an axiological approach in pre-university education

Authors

Keywords:

Modeling, trainin, managemen, education, energy

Abstract

The formative management of energy education with an axiological approach has become a fundamental objective for training new generations in a context where awareness of the responsible use of energy and environmental preservation is sought, recognizing its importance for human stability and survival. Since energy education is a formative process that should promote responsibility for the environment, this work aims to develop a formative management model for energy education with an axiological approach. Its practical application allows for the consideration of its level of significance, becoming a valuable theoretical and methodological resource through which pre-university education administrators and teachers reconceptualize and interpret their approach to this topic. This proved feasible. Through the application of different methods and instruments that enabled the collection of relevant information, this led to a solution that ensures awareness-raising processes on the energy issue, through a dialectical relationship that offers the possibility of integrating different subsystems that facilitate addressing this issue. Thus, it became a key mechanism for instilling respect for the surrounding world, from the academic and extracurricular spaces promoted at the educational level that constituted the observation unit of this research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cardona, D., Tamayo, J., & Eslava-Garzón, J. S. (2024). Hacia una matriz energética sostenible en Colombia: Una revisión sistemática de la literatura. Informática y Tecnología, 35(5), 1-16. https://www.scielo.cl/pdf/infotec/v35n5/0718-0764-infotec-35-05-1.pdf

Deroncelé Acosta, Á. (2020). Gestión de potencialidades formativas en la persona: reflexión epistémica y pautas metodológicas. Universidad y Sociedad, 12(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202020000100097

Díaz-Canel Bermúdez, M. M. (2023). Gestión de Gobierno basada en ciencia e innovación: avances y desafíos. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba. Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local, 12(2). http://scielo.sld.cu/pdf/aacc/v12n2/2304-0106-aacc-12-02-e1235.pdf

Fuentes, H. (2019). Aportes de las investigaciones pedagógicas a la educación médica cubana. MEDISAN, 23(6). http://scielo.sld.cu/pdf/san/v23n6/1029-3019-san-23-06-1045.pdf

Justis, O. (2019). Procedimientos para la gestión de aprendizaje en la ayuda metodológica: Una propuesta en el marco del Tercer Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación en Santiago de Cuba. Editorial Académica Española. https://www.amazon.com/Procedimientos-gesti%C3%B3n-aprendizaje-ayuda-metodol%C3%B3gica/dp/6139441714

López Arriaga, J. A., & Ortega Santillán, G. (2023). Educación ambiental en alumnos de nivel bachillerato: Camino para la sustentabilidad. Caso de estudio. En Desarrollo sustentable, negocios, emprendimiento y educación(RILO). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8853498

López Simó, V., & Couso, D. (2022). Un currículo operativo con 10 ideas clave sobre energía para construir a lo largo de la escolaridad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(3), 3501. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i3.3501

Mardones Soto, G. (2023). La influencia del clima escolar en el aprendizaje. Revista Realidad Educativa, 3(2). https://doi.org/10.38123/rre.v3i2.300 https://revistas.uft.cl/index.php/rre/article/view/300

Martínez, L. F. (2022). La educación energética en la formación de valores: un estudio en educación preuniversitaria. [Tesis doctoral, Universidad de Valencia]. https://doi.org/10.1007/s12345-022-00456-7

Ramírez, S. E. (2023). Modelos de gestión formativa: Perspectivas axiológicas en la educación energética. [Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires]. https://doi.org/10.1002/edu.2023.789

Roque Molina, M. (2003). Estrategia educativa para la formación de la cultura ambiental de los profesionales cubanos del nivel superior orientada al desarrollo sostenible. [Tesis doctoral] https://1library.co/article/estrategia-educacional-formaci%C3%B3n-ambiental-profesionales-superior-orientada-desarrollo.y963r6vy

Santos Guerra, M. Á. (2010). Una pretensión problemática: educar para los valores y preparar para la vida. Universidad de Málaga. En Revista de Educación, 351, enero-abril. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:45b825b2-15a8-4742-91a8-96a860538916/re35102-pdf.pdf

Published

2025-10-24

How to Cite

Samón Soto, R. ., Diodene Adame, M. ., & Márquez Fabré, D. G. . (2025). Modeling of formative management in energy education: an axiological approach in pre-university education: Modeling of formative management in energy education: an axiological approach in pre-university education. Pedagogical Horizon, 14. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/556

Issue

Section

Aula Abierta