Training for labor and social security specialists
Training for specialists in labor and social security
Keywords:
training, specialists, pedagogical professional performanceAbstract
In this article, a study was carried out on the pedagogical training of the specialists of the work directions who work as teachers and/or tutors of the students of the Polytechnic Centers in order to transmit their professional experiences and promote theoretical learning. practical. In this sense, the main objective of the article was to present a training strategy based on the integration of the triad of Polytechnic Centers, Labor Directorates and the Provincial Institute of Labor Studies to improve the professional pedagogical performance of the specialists in work and social security of the directorates. of work in the specialties of Human Capital Management and Social Work in the province of Pinar del Río. The scientific novelty lies in a new conception for the improvement of training in Professional Technical Education with the coordinated work of the Polytechnic Center, Labor Entities and the Provincial Institute of Labor Studies, through work in mixed teams. Analysis and synthesis methods, document review, system approach, direct observation in the field, pre-experiment are used. The favorable impacts on professional pedagogical performance were observed in a sample of 50 specialists in labor and social security from the labor departments, as well as 8 professors from the Polytechnic Centers and 10 professors from the Provincial Institute of Labor Studies, who will be in charge of teaching the different forms of training. Which could be generalized in any labor entity for the pedagogical preparation of its specialists.
Downloads
References
Gato Armas, C. A. (2019). Estrategia para lograr la profesionalización en función del desarrollo social comunitario. Conrado. Vol. 21 No. 2, abril-junio, 2019 p. 208-219.
Hernández Sampieri R, Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Edamsa Impresiones S.A. de C.V. (5ta Edición).
MINED. (2019). Resolución No. 289. Reglamento de la responsabilidad de las entidades en la formación y desarrollo de la fuerza de trabajo calificada en el nivel medio.
Rodríguez, S y Breijo, T (2017) Estrategia para el desarrollo de modos de actuación profesional competentes en los profesores habilitados. Mendive. Revista de Educación 15 (1), p 480-491. Disponible en http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1224
Rodríguez Villalobos, A. (2017). Modelo pedagógico extensionista para la Capacitación de los productores agropecuarios en función de la sostenibilidad alimentaria. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas. “Rafael María de Mendive”, Pinar del Río, Cuba.
Sierra Salcedo, R.A (2004). Modelo teórico para el diseño de una estrategia pedagógica en la educación primaria y secundaria básica. Tesis doctoral. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.
Zayas Acosta R.C. (2019). Estrategia de capacitación para las educadoras de educación preescolar. Tesis en Opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad “Hermanos Saiz Montes de Oca”, Pinar del Río, Cuba.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jannet Pérez Triguero, Vadim Aguilar Hernandez, Carlos Luis Fernández Peña

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.