Formation of Marti values in the pandemic stage

Formation of Martian values in the pandemic stage

Authors

Keywords:

training, marti values, pandemic

Abstract

The Revolution has elevated the education in values ​​of the new generations. If it is taken into account that the study of José Martí's thought has ideas about the usefulness of virtue; personal development through the exercise of knowledge and fraternal love, Marti's ideas constitute an essential training content in the Basic Secondary School for the integral formation of the student, in the third improvement of Education. The research proposes as an objective a system of activities from Martí's revolutionary ethics through the Martiano Notebook in the ninth grade of Junior High School, in the pandemic stage, COVID-19. Theoretical-level methods were used, such as historical-logical, inductive-deductive, analytical-synthetic, systemic-structural and modeling, which allowed deepening and interpreting the information obtained through the results. The proposal is characterized by an integrating conception of revolutionary knowledge, skills, attitudes and ethical values, with flexibility supported by developer learning. The texts take into account the interests of the student. Different methods are used. The validation demonstrates its effectiveness in terms of the acquisition of knowledge, development of skills, attitudes and values ​​for the development of adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anisleidy Reynaldo Vázquez, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Licenciada en español – Literatura. Maestranda

Felicia Lara Pérez, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Doctora en Ciencias Pedagógicas

Isabel Veitía Arrieta, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas

Doctora en Ciencias Pedagógicas

References

Arias, S. (2001) Un proyecto martiano esencial La Edad de Oro. La Habana: CEM,

Arteaga, S. (2002) Validación de la introducción a la práctica de una estrategia holística Villa Clara. Cuba.

Barreras Jiménez, A. D. (2009). Tratamiento metodológico de los componentes funcionales. La Habana: Edit: Pueblo y Educación.

Báxter, E. (1994). La escuela y el problema de la formación del hombre. La Habana: (S.N.) ICCP.

Báxter. E. (1989) “La formación de valores. Una tarea pedagógica”, Editorial Pueblo y Educación, La Habana

Báxter. E (2006) Diversidad de métodos para educar y evaluar lo logrado en la educación en valores, en Tabloide VIII Seminario Nacional, MINED; 2006.

Castellanos Simons, D. (2005). Aprender y enseñar en la escuela. Una concepción desarrolladora. La Habana: Edit: Pueblo y Educación.

Chacón, N. (2002) Dimensión ética de la educación. La Habana: Edit. Pueblo y Educación.

Chávez, J. A (1996) Las ideas de José Martí sobre educación. En Martí y la Educación. La Habana. Ed. Pueblo y Educación

Colectivo de autores. (2004). Una propuesta pedagógica para la planificación, ejecución y control del trabajo en las zonas rurales. Ciudad de La Habana: Editora: PUBLICITUR.

Colectivo de autores. (2004). El trabajo científico-metodológico y sus particularidades en el sector rural. Ciudad de La Habana. Cuba. Editora: PUBLICITUR.

Colectivo de Autores, (2007) Cátedras Martianas en las instituciones educativas, en VIII Seminario Nacional, MINED. La Habana. Cuba

Correosa, F. (1931). La escuela rural cubana. Su evolución y significación social. La Habana: Edición Hermez.

Dul, B. ., Campos Maura, E. ., & Veitía Arrieta, I. (2020). Estudio comparado de los sistemas educacionales rurales cubano y cambodiano. Horizonte Pedagógico, 9(3), 36–54. Recuperado a partir de http://www.horizontepedagogico.rimed.cu/index.php/hop/article/view/161.

Fabelo J.R, (2003) Los valores y sus desafíos actuales, Editorial José Martí, La Habana, Cuba.

Fraga O. (2004). La Historia y su enseñanza en la obra de José Martí. Ética e Historia” La Habana: Dirección de Ciencia y Técnica del Ministerio de Educación, Cuba.

Ministerio de Educación. (1997). Programa Director Secundaria Básica. MINED. La Habana: Ed. MINED.

Ministerio de Educación. (2006). Programas de Educación Primaria. La Habana. Editorial: Pueblo y Educación.

Ministerio de Educación. (2014). Procedimientos metodológicos y tareas de aprendizaje. La Habana. Edit: Pueblo y Educación. Cuba.

Published

2022-09-19

How to Cite

Reynaldo Vázquez, A. ., Lara Pérez, F. ., & Veitía Arrieta, I. (2022). Formation of Marti values in the pandemic stage: Formation of Martian values in the pandemic stage. Pedagogical Horizon, 11(3), 92–101. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/266

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas

Most read articles by the same author(s)