Brochure of activities to stimulate school neurodevelopment in students with learning difficulties
Brochure of activities to stimulate school neurodevelopment in students with learning difficulties
Keywords:
learning difficulties, basic neurocognitive processes, stimulation of school neurodevelopmentAbstract
The stimulation of neurodevelopment in students with learning difficulties is a necessity in the current demands for education, which is more equitable, fair and inclusive for all students as subjects of law, according to their development needs. (UNESCO 2030 AGENDA). Neurosciences in education put human development in its biopsychosocial dimensions, the variabilities of development in its diversity, its needs and potentialities, learning and behavior at the center of its analysis. The basic neurocognitive functions allow the student to carry out the learning process successfully, being a starting tool on which the complex knowledge structures of an individual are built in interaction with the schooling process. Vigostky argued that the biological is the premise of development and that the social can modify the biological. The need to stimulate school neurodevelopment in students with learning difficulties is raised. It is specified as an objective: to propose a brochure of activities to contribute to the school neurodevelopment in the students with learning difficulties in the Tony Santiago special school in the municipality of Marianao.
Downloads
References
Gayle A. (2005). Una concepción pedagógica para el tránsito de los alumnos de las escuelas de retardo en el desarrollo psíquico a la educación básica. Universidad de Ciencias pedagógicas Enrique J. Varona, [Doctorado], La Habana, Cuba
Hammill, (1990) Las Dificultades de Aprendizaje son un término genérico. La Habana, Ed Educación
Hernández, C. (2021). La neurociencia en el desarrollo del aprendizaje escolar. Ponencia a la Convención Internacional Varona 2021. La Habana, Cuba.
Luria, A. (1977). Las funciones corticales superiores del hombre. La Habana, Cuba. Ed: Científico-Técnica.
Lozano Gutiérrez, A., & Ostrosky, F. (2011). Desarrollo de las Funciones Ejecutivas y de la Corteza Prefrontal. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 11(1), Art. 1.
Ramírez, S. (2016). Neurodesarrollo y Atención temprana del Desarrollo Infantil (Una mirada neuropsicológica). Ponencia al congreso internacional de docencia 2016, Argentina.
Torres, R (2020) Las neurociencias educacionales. Material digitalizado. CNEURO. La Habana, Cuba
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Camila Álvarez Suárez, Caridad Hernández Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.



















