Legal environmental education from the university to the community
Legal environmental education from the university to the community
Keywords:
environmental legislation, participation, professional formation, environmental promoterAbstract
Legal environmental education in communities constitutes an instrument to achieve the organization of all factors in order to represent the interests of the residents and for them to acquire greater power and control over the other components of the environment. It empowers social actors, among whom environmental promoters play a determining role, while, with the understanding of the law, they offer knowledge, habits, skills, values, attitudes and modes of action for the education of the citizen's personality to In order to make them responsible in making decisions regarding environmental problems, in this sense, a set of actions is proposed from the training of primary education professionals, who become environmental promoters, to encourage the use of environmental legislation in communities. . Its objective: to propose a pedagogical strategy that favors legal environmental education from the university to the community, this is implemented through the Network of Environmental Promoters for Life (RPAV), in the training of primary education professionals, considering the framework environmental law of Cuba and the extension function of the university. The strategy goes from the systematization of the theoretical references and the community diagnosis, to the design of the proposal for its implementation. The theoretical and practical validity of the actions was demonstrated through consultation with specialists and their introduction into pedagogical practice.
Downloads
References
Asamblea Nacional Del Poder Popular (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana, Cuba. Recuperado de https://www.parlamentocubano.gob.cu/index.php/constitucion-de-la-republica-de-cuba
Díaz, C.M (2019). La Educación Ambiental Jurídica en la formación del profesional de la educación primaria. ISBN 978-959-18-1151-6. Centro de Estudios de Educación Ambiental (CEEA-GEA).
Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente (CITMA) (2020). Estrategia Ambiental Nacional 2021/2025. La Habana, Cuba: Editorial Dirección de Política Ambiental. Recuperado de https://www.citma.gob.cu/estrategia-ambiental-nacional/
Rubié Cabrera, A.G, Díaz Mullings, C.M, & Bosque Suárez, R. (2019). Experiencia comunitaria de promotores ambientales para la adaptación al cambio climático. Varona. Revista Científico Metodológica, (69), e5. Epub 01 de diciembre de 2019. Recuperado en 19 de noviembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382019000200005&lng=es&tlng=es
UNESCO. (2015). Agenda de Desarrollo Sostenible 2030. Objetivo 4. Educación. Recuperado de https://es.unesco.org/gem-report/node/1346
Ministerio de Educación Superior (MES). (2022). Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. La Habana, Cuba. Recuperado de https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-129-ordinaria-de-2022
Pérez de Villa Amil Sellés, Y, López Rodríguez del Rey, M. M, & Laportilla Estévez, N. D. (2019). Conceptions of the environmental promoter: A look from the present day. Conrado, 15(69), 236-241. Epub 02 de septiembre de 2019. Recuperado en 19 de noviembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400236&lng=es&tlng=en.
Real Academia Española (REA) (2022). Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Recuperado de https://dle.rae.es/formaci%C3%B3n
Nieva Chaves, J.A, & Martínez Chacón, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. Recuperado en 19 de noviembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400002&lng=es&tlng=es.
Ronquillo TriviñoL., Cabrera GarcíaC., & Barberán CevallosJ. (2019). Competencias profesionales: desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(Especial 1), 1-12. Recuperado a partir de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653
De la Peña Consuegra, G., & Vinces Centeno, M. (2020). Acercamiento a la conceptualización de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2), e18. Epub 01 de agosto de 2020. Recuperado en 19 de noviembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000200018&lng=es&tlng=es.
Rodríguez García, A. (2019). La protección del medioambiente en Cuba, una prioridad gubernamental. Revista Novedades en Población, 15(30), 113-122. Epub 15 de abril de 2020. Recuperado en 19 de noviembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-40782019000200113&lng=es&tlng=es.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cecilia Margarita Díaz Mullings , Ana Gloria Rubié Cabrera , Rafael Bosque Suárez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.


















