Legal environmental education from the university to the community

Legal environmental education from the university to the community

Authors

Keywords:

environmental legislation, participation, professional formation, environmental promoter

Abstract

Legal environmental education in communities constitutes an instrument to achieve the organization of all factors in order to represent the interests of the residents and for them to acquire greater power and control over the other components of the environment. It empowers social actors, among whom environmental promoters play a determining role, while, with the understanding of the law, they offer knowledge, habits, skills, values, attitudes and modes of action for the education of the citizen's personality to In order to make them responsible in making decisions regarding environmental problems, in this sense, a set of actions is proposed from the training of primary education professionals, who become environmental promoters, to encourage the use of environmental legislation in communities. . Its objective: to propose a pedagogical strategy that favors legal environmental education from the university to the community, this is implemented through the Network of Environmental Promoters for Life (RPAV), in the training of primary education professionals, considering the framework environmental law of Cuba and the extension function of the university. The strategy goes from the systematization of the theoretical references and the community diagnosis, to the design of the proposal for its implementation. The theoretical and practical validity of the actions was demonstrated through consultation with specialists and their introduction into pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cecilia Margarita Díaz Mullings , Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. CEEA-GEA

Ana Gloria Rubié Cabrera , Universidad de Ciencias Pedagógicas. Enrique J. Varona

Profesor Titular. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. CEEA-GEA

Rafael Bosque Suárez , Universidad de Ciencias Pedagógicas. Enrique J. Varona

Profesor Titular. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. CEEA-GEA

References

Asamblea Nacional Del Poder Popular (2019). Constitución de la República de Cuba. La Habana, Cuba. Recuperado de https://www.parlamentocubano.gob.cu/index.php/constitucion-de-la-republica-de-cuba

Díaz, C.M (2019). La Educación Ambiental Jurídica en la formación del profesional de la educación primaria. ISBN 978-959-18-1151-6. Centro de Estudios de Educación Ambiental (CEEA-GEA).

Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente (CITMA) (2020). Estrategia Ambiental Nacional 2021/2025. La Habana, Cuba: Editorial Dirección de Política Ambiental. Recuperado de https://www.citma.gob.cu/estrategia-ambiental-nacional/

Rubié Cabrera, A.G, Díaz Mullings, C.M, & Bosque Suárez, R. (2019). Experiencia comunitaria de promotores ambientales para la adaptación al cambio climático. Varona. Revista Científico Metodológica, (69), e5. Epub 01 de diciembre de 2019. Recuperado en 19 de noviembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382019000200005&lng=es&tlng=es

UNESCO. (2015). Agenda de Desarrollo Sostenible 2030. Objetivo 4. Educación. Recuperado de https://es.unesco.org/gem-report/node/1346

Ministerio de Educación Superior (MES). (2022). Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. La Habana, Cuba. Recuperado de https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-129-ordinaria-de-2022

Pérez de Villa Amil Sellés, Y, López Rodríguez del Rey, M. M, & Laportilla Estévez, N. D. (2019). Conceptions of the environmental promoter: A look from the present day. Conrado, 15(69), 236-241. Epub 02 de septiembre de 2019. Recuperado en 19 de noviembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400236&lng=es&tlng=en.

Real Academia Española (REA) (2022). Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Recuperado de https://dle.rae.es/formaci%C3%B3n

Nieva Chaves, J.A, & Martínez Chacón, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. Recuperado en 19 de noviembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400002&lng=es&tlng=es.

Ronquillo TriviñoL., Cabrera GarcíaC., & Barberán CevallosJ. (2019). Competencias profesionales: desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11(Especial 1), 1-12. Recuperado a partir de https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/653

De la Peña Consuegra, G., & Vinces Centeno, M. (2020). Acercamiento a la conceptualización de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2), e18. Epub 01 de agosto de 2020. Recuperado en 19 de noviembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000200018&lng=es&tlng=es.

Rodríguez García, A. (2019). La protección del medioambiente en Cuba, una prioridad gubernamental. Revista Novedades en Población, 15(30), 113-122. Epub 15 de abril de 2020. Recuperado en 19 de noviembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-40782019000200113&lng=es&tlng=es.

Published

2023-11-19

How to Cite

Díaz Mullings , C. M., Rubié Cabrera , A. G. ., & Bosque Suárez , R. . (2023). Legal environmental education from the university to the community: Legal environmental education from the university to the community. Pedagogical Horizon, 12(4). Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/336

Issue

Section

Reflexiones Pedagógicas

Most read articles by the same author(s)