Proposal for the VirtualLab BR4GL educational software to support the teaching of Robotics

Proposal for the VirtualLab BR4GL educational software to support the teaching of Robotics

Authors

Keywords:

university laboratories, educational software, robotics

Abstract

This article presents the educational software VirtualLab BR4GL, which allows students of the Robotics subject in the Automation Engineering program at the Universidad de Oriente to carry out laboratory practices virtually. The objective of this software is to provide students with an interactive tool that allows them to simulate the control and movement of a four-degree-of-freedom robotic arm in a three-dimensional (3D) virtual environment, similar to how they would do with a real robot in the subject laboratories. The software was created from the video game development platform and the Unity graphics engine, which allows the use of a 3D environment so that students can control the joints of the robotic arm and position it in specific coordinates, just as they would do with a physical robot. Agile software engineering methodologies were applied to ensure the requirements of the subject. The main results obtained show that this educational tool has been well received by students, who have been able to apply the theoretical concepts of robotics in an interactive and realistic simulation environment. Finally, the impact of VirtualLab BR4GL on robotics teaching is discussed, highlighting how this tool allows students to develop practical skills without the need for a physical robot. Likewise, it is concluded that the use of this educational software has contributed to improving the understanding and learning of students in the subject of Robotics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexander Fernández Matos , Universidad de Oriente, ISPJAM. Cuba

Ingeniero automático, Profesor instructor

Ángel Orlando Castellano Sánchez , Universidad de Oriente, ISPJAM

Ingeniero electricista, Profesor instructor

Henry Bory Prévez, Universidad de Oriente, ISPJAM. Cuba

Doctor en Ciencias Técnicas en Automática, Profesor Auxiliar

References

Arroba Arroba, M. F., & Acurio Maldonado, S. A. (2021). Laboratorios virtuales en entorno de aprendizaje de química orgánica, para el bachillerato ecuatoriano. Revista Científica UISRAEL, 8(3), 73-96. https://doi.org/https://doi.org/10.35290/rcui.v8n3.2021.456

Castellano Sanchez, A. O., Lago Solano, R. D., & Prevez, H. B. (2022). Programa para determinar los parámetros que caracterizan el olaje marino y simular su comportamiento. Ingeniería Hidráulica y Ambiental, 43(2), 29-43. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1680-03382022000200029&script=sci_arttext&tlng=en

Chanchí Golondrino, G. E., Gómez Álvarez, M. C., & Sierra Martínez, L. M. (2022). Directrices para el diseño y la construcción de videojuegos serios educativos. Revista Colombiana de Educación, 1(84), 1-22. https://doi.org/https://doi.org/10.17227/rce.num84-12759

Gallardo Alvarez, D. I., Razón González, J. P., & León Vega, N. (2020). Diseño de prototipo didáctico de cómputo en la nube para el despliegue de laboratorios virtuales. Revista Electrónica ANFEI Digital, (12). https://www.anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/634

Goncalves López Medrano, D. A., Chacón, J., López Orozco, J. A., & Besada Portas, E. (2021). Laboratorio remoto para el robot educativo Dobot Magician. XLII Jornadas de Automática. https://doi.org/https://doi.org/10.17979/spudc.9788497498043

Lorenzo Carralero, J. E., Castellano Sanchez, A. O., & Prevez, H. B. (2023). Simulación en Matlab de dispositivos WEC. Maestro y Sociedad, (Número especial), 125-131. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6249

Marín Diaz, V., Morales Díaz, M., & Reche Urbano, E. (2020). Aprendizaje con videojuegos con realidad aumentada en educación primaria. Revista de ciencias sociales, 26(Nº. Extra 2), 94-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7599934

Mendez, M., & Boude, O. (2021). Uso de los videojuegos en básica primaria: una revisión. Revista Espacios, 42(1). https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n01p06

Núñez Barriopedro, E., Sanz Gómez, Y., & Ravina Ripoll, R. (2020). Los videojuegos en la educación: Beneficios y perjuicios. Revista Electrónica Educare, 24(2), 240-257. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.12

Perdomo, M. E., & Ordónez Ávila, J. L. (2019). Simulación con robots colaborativos para prácticas de sistemas de información logística con estudiantes de ingeniería. Innovare: Revista de ciencia y tecnología, 8(2), 116–119. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/innovare.v8i2.9086

Pesantez Robles, D. A., & Fernández Silva, I. L. (2023). La preparación de los docentes en el empleo de las tecnologías para una educación inclusiva. Revista Ciencias Pedagógicas, 16(2), 108–118. https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/428

Santana Garriga, L. A., & Prieto Rodríguez, Y. (2021). Aplicación para dispositivos móviles Geoestudio, una herramienta para la superación profesional de los docentes. Revista Científico Pedagógica “Horizonte Pedagógico”, 10(2). http://www.horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/190

Sanz Fernández, W. (2021). Enseñanza y Aprendizaje de Robótica Industrial desde la Virtualidad. Revista Tecnologica-Educativa Docentes 2.0, 11(2), 19–27. https://doi.org/https://doi.org/10.37843/rted.v11i2.245

Ticante Hernández, A. C., Herrera Orduña, C. M., Arguijo, P., Meléndez Armenta, R. Á., & Vázquez López, A. H. (12 de 2019). Videojuego educativo para ayudar a comprender los principios básicos de la programación y desarrollar la habilidad lógica en niños de educación básica. Article in Research in Computing Science. Veracruz, Misantla, México. https://www.researchgate.net/publication/339209733

Zaldívar Colado, A. (2019). Laboratorios reales versus laboratorios virtuales en las carreras de ciencias de la computación. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(18), 9 - 22. https://doi.org/https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i18.454

Published

2024-05-23

How to Cite

Fernández Matos , A. ., Castellano Sánchez , Ángel O. ., & Bory Prévez, H. . (2024). Proposal for the VirtualLab BR4GL educational software to support the teaching of Robotics : Proposal for the VirtualLab BR4GL educational software to support the teaching of Robotics . Pedagogical Horizon, 13. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/349

Issue

Section

Aula Abierta