Energy education from the discipline Natural Sciences in fifth degree
Energy education from the discipline Natural Sciences in fifth degree
Keywords:
energy education, school curriculum, natural sciences, primary educationAbstract
The III Improvement of the National System of Education has among its components the environmental education for the sustainable development. The energy education is a dimension of the environmental education, necessary to face the crisis that faces the planet in this sense. However, in the Primary Education it is insufficient the treatment of topics with focus toward the energy education and they don't take advantage the potentialities of the curriculum for it. Starting from the above-mentioned this article has as objective to propose a group of actions to contribute to the energy education from the discipline Natural Sciences in fifth degree, and taking in consideration the flexibility and work forms that it promotes the educational improvement, as the educational projects of group. The actions group according to partial objectives in five stages: diagnosis, sensitization, planning, execution and evaluation. The results indicate that it was contributed to the development of the energy education in the students and in the community, fomenting a cultural change, it can be replied in other contexts, adapting to the necessities and resources of each institution. The methods of the theoretical level were used and of the empiric level: analytic-synthetic, inductive-deductive, structural documental, systemic analysis, observation, interviews and he/she interviews. The theoretical valuation and practice of the actions was obtained through consultation to specialists and its introduction in the pedagogic practice.
Downloads
References
Asamblea Nacional del Poder Popular (2023). Ley No. 150 del sistema de Recursos Naturales y Medio Ambiente. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/ley-150-de-2022-de-asamblea-nacional-del-poder-popular
Espinosa, Castro, Sánchez, Oviedo (2020) La relación sujeto-objeto durante el proceso de educación energética en estudiantes de técnico medio en electricidad en Cuba. Revista Científica de FAREM-Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano. Año 9 Núm. 35 Julio-septiembre. DOI: https://doi.org/10.5377/farem.v0i35.10274
Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP) (2014) Propuesta de concepción curricular para las escuelas experimentales [Material digitalizado]. Ministerio de Educación, La Habana, Cuba.
Ministerio de Educación (MINED) (1998). Programa de Ahorro de Energía del Ministerio de Educación. Orientaciones iniciales para todos los niveles de enseñanza. La Habana.
Noa Delgado, S., Fabá Martínez, M. B., & Pérez Alí Osmán, E. de J. (2019). Concepción educativa para la educación energética de los estudiantes de la Secundaria Básica. Espirales Revista Multidisciplinaria De investigación, 65–73. https://doi.org/10.31876/er.v3i31.693
Organización de Naciones Unidas. (2018). Agenda 2030. Objetivos de desarrollo sostenible. Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda
Paula Acosta, A., Marrero Mojena, I., & Hernández Rodríguez, I. (2004). La educación energética en la secundaria básica: algunas ideas para su concreción en la práctica escolar. Mendive. Revista De Educación, 2(3), 152–159. Recuperado a partir de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/135
Partido Comunista de Cuba (PCC) (2021). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana, Cuba. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/09/CONCEPTUALIZACION-DEL-MODELO-ECONOMICO-Y-SOCIAL-CUBANO-DE-DESARROLLO-SOCIALISTA-y-LINEAMIENTOS-DE-LA-POLITICA-ECONOMICA-Y-SOCIAL-DEL-PARTIDO-Y-LA-REVOLUCION-PARA-EL-PERIODO-2021.pdf
Pedroso F. (2022). Educación energética y su concepción en la formación de profesores del siglo XXI. Eco Solar, (81), 15-21. Recuperado a partir de http://ecosolar.cubaenergia.cu/index.php/ecosolar/article/view/106
Pérez Alí, E. de J. (2009). La superación profesional para la educación energética de profesores de los institutos superiores pedagógicos. [Tesis de Doctorado]. Instituto Superior Pedagógico José De La Luz Y Caballero. Holguín. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/download/2340/4544/8971
Puentes, A. (2023) Taller de educación energética para docentes del nivel educativo Primaria. [ponencia] Evento Nacional Seguridad 4.0. 3er Simposio Seisiano. La Habana, Cuba. https://seguridadysaber.seisa.cu/index.php/seisa/article/view/25/83
Sánchez M., Rodríguez J., García O., Lobaina, Z., García, M., Cok, A., Catá, R. (2019) Plan de Estudio Educación Primaria La Habana. Cuba: Editorial Pueblo y Educación
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ariel Puentes Luberta , Georgina Díaz Fernández , Juan Fundora Llitera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.



















