Energy education from the discipline Natural Sciences in fifth degree

Energy education from the discipline Natural Sciences in fifth degree

Authors

Keywords:

energy education, school curriculum, natural sciences, primary education

Abstract

The III Improvement of the National System of Education has among its components the environmental education for the sustainable development. The energy education is a dimension of the environmental education, necessary to face the crisis that faces the planet in this sense. However, in the Primary Education it is insufficient the treatment of topics with focus toward the energy education and they don't take advantage the potentialities of the curriculum for it. Starting from the above-mentioned this article has as objective to propose a group of actions to contribute to the energy education from the discipline Natural Sciences in fifth degree, and taking in consideration the flexibility and work forms that it promotes the educational improvement, as the educational projects of group. The actions group according to partial objectives in five stages: diagnosis, sensitization, planning, execution and evaluation. The results indicate that it was contributed to the development of the energy education in the students and in the community, fomenting a cultural change, it can be replied in other contexts, adapting to the necessities and resources of each institution. The methods of the theoretical level were used and of the empiric level: analytic-synthetic, inductive-deductive, structural documental, systemic analysis, observation, interviews and he/she interviews. The theoretical valuation and practice of the actions was obtained through consultation to specialists and its introduction in the pedagogic practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional del Poder Popular (2023). Ley No. 150 del sistema de Recursos Naturales y Medio Ambiente. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/ley-150-de-2022-de-asamblea-nacional-del-poder-popular

Espinosa, Castro, Sánchez, Oviedo (2020) La relación sujeto-objeto durante el proceso de educación energética en estudiantes de técnico medio en electricidad en Cuba. Revista Científica de FAREM-Estelí. Medio ambiente, tecnología y desarrollo humano. Año 9 Núm. 35 Julio-septiembre. DOI: https://doi.org/10.5377/farem.v0i35.10274

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP) (2014) Propuesta de concepción curricular para las escuelas experimentales [Material digitalizado]. Ministerio de Educación, La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación (MINED) (1998). Programa de Ahorro de Energía del Ministerio de Educación. Orientaciones iniciales para todos los niveles de enseñanza. La Habana.

Noa Delgado, S., Fabá Martínez, M. B., & Pérez Alí Osmán, E. de J. (2019). Concepción educativa para la educación energética de los estudiantes de la Secundaria Básica. Espirales Revista Multidisciplinaria De investigación, 65–73. https://doi.org/10.31876/er.v3i31.693

Organización de Naciones Unidas. (2018). Agenda 2030. Objetivos de desarrollo sostenible. Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda

Paula Acosta, A., Marrero Mojena, I., & Hernández Rodríguez, I. (2004). La educación energética en la secundaria básica: algunas ideas para su concreción en la práctica escolar. Mendive. Revista De Educación, 2(3), 152–159. Recuperado a partir de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/135

Partido Comunista de Cuba (PCC) (2021). Conceptualización del modelo económico y social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana, Cuba. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/09/CONCEPTUALIZACION-DEL-MODELO-ECONOMICO-Y-SOCIAL-CUBANO-DE-DESARROLLO-SOCIALISTA-y-LINEAMIENTOS-DE-LA-POLITICA-ECONOMICA-Y-SOCIAL-DEL-PARTIDO-Y-LA-REVOLUCION-PARA-EL-PERIODO-2021.pdf

Pedroso F. (2022). Educación energética y su concepción en la formación de profesores del siglo XXI. Eco Solar, (81), 15-21. Recuperado a partir de http://ecosolar.cubaenergia.cu/index.php/ecosolar/article/view/106

Pérez Alí, E. de J. (2009). La superación profesional para la educación energética de profesores de los institutos superiores pedagógicos. [Tesis de Doctorado]. Instituto Superior Pedagógico José De La Luz Y Caballero. Holguín. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/download/2340/4544/8971

Puentes, A. (2023) Taller de educación energética para docentes del nivel educativo Primaria. [ponencia] Evento Nacional Seguridad 4.0. 3er Simposio Seisiano. La Habana, Cuba. https://seguridadysaber.seisa.cu/index.php/seisa/article/view/25/83

Sánchez M., Rodríguez J., García O., Lobaina, Z., García, M., Cok, A., Catá, R. (2019) Plan de Estudio Educación Primaria La Habana. Cuba: Editorial Pueblo y Educación

Published

2024-12-25

How to Cite

Puentes Luberta , A. ., Díaz Fernández , G. ., & Fundora Llitera , J. . (2024). Energy education from the discipline Natural Sciences in fifth degree: Energy education from the discipline Natural Sciences in fifth degree. Pedagogical Horizon, 13. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/390

Issue

Section

Aula Abierta