Qualitative evaluation of teacher performance in Ecuadorian educational institutions

Qualitative evaluation of teacher performance in Ecuadorian educational institutions

Authors

Keywords:

Teacher evaluation, professional performance, educational feedback, evaluative culture, critical education

Abstract

This article offers a critical analysis of teacher performance evaluation through a qualitative, descriptive-interpretive lens in order to understand how it is applied, how it is perceived by educational actors, and what it implies for professional improvement. Semi-structured interviews with teachers and principals were conducted and complemented with documentary analysis. The study identified five emergent categories: perception of the process, validity of instruments, feedback received, emotional impact, and proposals for improvement. Findings reveal a disconnect between the formative aims promoted by policy and a day-to-day practice experienced as punitive, weakly contextualized, and lacking follow-up. The absence of feedback and the use of generic criteria are associated with anxiety, demotivation, and adverse effects on professional identity and commitment. At the same time, participants advanced actionable ideas: contextualizing instruments, institutionalizing timely feedback and formative accompaniment, and broadening participatory instances. The study’s contribution lies in an integral, human-centered perspective that links technical and socio-emotional dimensions, clarifying conditions to shift from a sanction-oriented culture to a learning-oriented one. We conclude that evaluation should evolve into a reflective, ethical, and situated practice sustained by dialogue, professional recognition, and continuous development. These results inform school and policy decisions and open future lines of inquiry on pedagogically grounded and context-sensitive evaluation cultures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, G. (2020). Evaluación del desempeño docente en Instituciones Educativas Públicas. Revista Eduser, 7(1), 32-40. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/eduser/article/view/308

Borja, O., Sandoval, L., Ramírez, T., y Borja, M. (2022). Evaluación de desempeño docente: Competitividad del docente de Educación Básica en el Ecuador. Revista de investigación Sigma, 9(02). https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/Sigma/article/view/2837

Cahuapaza, J. (2020). Clima institucional y desempeño de docentes en instituciones educativas de la Asociación Educativa Adventista de Puno. Ñawparisun-Revista de Investigación Científica de Ingenierías, 2(2). https://www.unaj.edu.pe/revista/index.php/vpin/article/view/94

Campos, R. (2021). El Desempeño docente: Bases teóricas que fundamentan los elementos para su evaluación. Revista Diálogo Interdisciplinario sobre Educación-REDISED, 126-137. https://revistas.ues.edu.sv/index.php/redised/article/view/2488

Chávez, A., Huerta, E., Hans, F., y Garzón, R. (2025). La evaluación del desempeño docente y la calidad educativa en una universidad privada mexicana. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 10(19), 217-236. https://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S2542-30882025000100217&script=sci_arttext

Esquerre, L., y Pérez, M. (2021). Retos del desempeño docente en el siglo XXI: una visión del caso peruano. Revista Educación, 45(2), 1-21. https://www.researchgate.net/profile/Manuel-Perez-Azahuanche/publication/353265208_Retos_del_desempeno_docente_en_el_siglo_XXI_una_vision_del_caso_peruano/links/60f5bd18fb568a7098bfeb84/Retos-del-desempeno-docente-en-el-siglo-XXI-una-vision-del-caso-peruano.pdf

Guizado, M. (2022). Influencia de la evaluación del desempeño directivo y su efectividad en la gestión pública de la educación escolar. Ciencia latina revista científica multidisciplinar, 6(5), 874-892. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/3148

Gutiérrez, A., Palacios, J., Fuster, D., y Hernández, R. (2020). Evaluación del desempeño docente en el logro de aprendizaje del área de matemáticas. Revista de psicología, 16(31), 48-57. https://e-revistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/3071

Henríquez, P. (2023). Evaluación del desempeño docente durante la pandemia: opinión de estudiantes universitarios mexicanos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 17(2). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2223-25162023000200009&script=sci_arttext&tlng=en

López, L. (2020). Evaluación de desempeño como factor estratégico para rendimiento Académico del Docente Universitario. Revista Scientific, 5(15), 336-349. https://www.redalyc.org/journal/5636/563662155018/563662155018.pdf

Cornelio, O., y Bron, B. (2021). Implementación de operador OWA en un sistema computacional para la evaluación del desempeño. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 15(4), 59-74. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2227-18992021000500059&script=sci_arttext

Martínez, G., Esparza, A., y Gómez, R. (2020). El desempeño docente desde la perspectiva de la práctica profesional. RIDE. Revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 11(21). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672020000200113&script=sci_arttext

Morales, F. (2023). Análisis factorial exploratorio de la Escala de Evaluación del desempeño docente, Maestrías en psicología, USAC Guatemala. Revista Científica del Sistema de Estudios de Postgrado de la Universidad de San Carlos de Guatemala, 6(1), 15-29. https://revistasep.usac.edu.gt/index.php/RevistaSEP/article/view/121

Revilla, J., y Palacios, A. (2020). Ser docente en tiempos de pandemia por COVID-19: evaluación del desempeño docente en una universidad pública de Lima. Revista Científica Ágora, 7(2), 58-62. https://revistaagora.com/index.php/cieUMA/article/view/117

Rodríguez, M. (2020). La evaluación formativa: una práctica eficaz en el desempeño docente. Revista Scientific, 5(16), 179-193. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300129

Vela, N. (2023). Acompañamiento pedagógico y desempeño docente: una revisión sistemática. Revista Científica UISRAEL, 10(3), 129-148. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2631-27862023000300129

Published

2025-11-07

How to Cite

Estévez Borja , P. J. ., & Stuart Gómez , C. . (2025). Qualitative evaluation of teacher performance in Ecuadorian educational institutions : Qualitative evaluation of teacher performance in Ecuadorian educational institutions . Pedagogical Horizon, 14. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/468

Issue

Section

Gestión Educativa

Most read articles by the same author(s)