The school organization in the educational institutions of Professional Technical Education. A theoretical-methodological conception

The school organization in the educational institutions of Professional Technical Education. A theoretical-methodological conception

Authors

Keywords:

school organization, school management, preparation of managers

Abstract

This scientific article is based on research into the basic elements, which have been termed diagnostic, organizational, and structural, which allow for the development of a joint methodological support process for implementing and monitoring pedagogical actions. These actions have been designed to support, through guidance, the preparation of principals and teachers, thereby contributing to raising the quality of the educational process. The study of the theory and the diagnostic verification required the application of the following methods: analytical-synthetic, inductive-deductive, and modeling, as well as observation, interviews, and surveys. The theoretical-methodological conception is based on the systematization and assessment carried out by the authors, about the theoretical-methodological conceptions related to the treatment of the School Organization and the preparation of the directors, which served as a starting point to delve into the contextualization of a basic process focused on the development of the articulating thematic axis, the process of direction of the school organization. The research proposal presented aims to propose a theoretical-methodological conception in School Organization, for directors and teachers of the Professional Technical Education of Havana, it is assumed as a way to direct this process, the preparation of those who intervene in the improvement of school management, guarantee the quality of education and the transformation of Cuban educational institutions, in compliance with the purpose of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antúnez, J.; Martínez, R.; Aranda, Y. (2021). Marco teórico que sustenta la concepción pedagógica de la evaluación formativa. Opuntia Brava, 13(3), [317-326] https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1409

Batista F, Leyva PA, Mendoza LL., (2020). Impacto de la formación laboral: sus desafíos. Opuntia Brava.; 12(1), [372-84]. https://www.opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/983

Borges Jorge, Z.M, Peralta Castellón, L, Sánchez Rivas, E.M, & Pérez Rodríguez, R.E. (2020). La Didáctica en la preparación del personal docente: sugerencias del Dr. Juan Virgilio López Palacio. EDUMECENTRO, 12(1), 202-221. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100202&lng=es&tlng=es

Enríquez Clavero, J. O., González Hernández, G., Cobas Vilches, M. E., & Canto Pérez, M. (2021). La superación profesional en didáctica para docentes de Estomatología. Revista Cubana De Estomatología, 58(3), e3605. Recuperado a partir de https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3605

Escalona, J. L. (2020). Concepción teórico-metodológica para favorecer la formación laboral de los estudiantes de preuniversitario. Tesis en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana.

Hernández Chang -, E. A., Pérez Viera -, O. de la C., Gómez Linares -, L. A., Hurtado Ibarra -, E., & Henao Orozco, C. C. (2020). La educación técnica y profesional en Cuba: un modelo pedagógico de formación profesional desde la integración escuela-empresa. Revista De Investigación Transdisciplinaria En Educación, Empresa Y Sociedad - ITEES, 4(4), 1–29. https://doi.org/10.34893/itees.v4i4.241

Lara Díaz, L.M., Pérez Padrón, M.C., & Martínez Casanova, L.M. (2021). La investigación educativa y su posible contribución al desarrollo sostenible de la universidad, desde la teoría. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 205-219. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600205&lng=es&tlng=es.

López M, Martínez O, Leyva PA. (2020). La formación de los jóvenes para el trabajo desde la relación entre cultura y educación. Revista Opuntia Brava. 12(1): 9-18. https://www.opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1044

Mariscal, L. (2022). Concepción pedagógica de formación de la competencia ética en el Técnico Superior en Enfermería. Revista Maestro y Sociedad, 19(2), 689- 702. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5543

Morales, S. y Morales, O. (2019). Comunidades profesionales de aprendizajes: de la gestión empresarial a la gestión educativa. Investigación Educativa, 10(10). Recuperado de DOI: https://doi.org/10.34236/rpie.v10i10.89

Ministerio de Educación (MINED), (2022). Resolución Ministerial 119/2022. Reglamento para la planificación, organización y control de la Enseñanza Práctica en los centros docentes de la Educación Técnica y Profesional y en las entidades de la producción y los servicios.

Santana-Delgado, R., Alfonso-Pérez, O. A., & Riol-Hernández, M. (2025). Concepción teórico-metodológica del proceso de superación profesional del profesorado de la asignatura Rehabilitación Protésica. Educación Y Sociedad, 23(1), 82–103. https://doi.org/10.5281/zenodo.14722857

Valle L. (2012). La investigación pedagógica: otra mirada. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; ISBN: 97889591322630. Disponible en: http://cepbeju.edu.mx/uded/author/alberto-d-valle-lima/la-investigacion-pedagogica-otra-mirada

Vega Gutiérrez, L. V. (2020). Gestión educativa y su relación con el desempeño docente. Ciencia Y Educación, 1(2), 18-28. https://doi.org/10.48169/Ecuatesis/0102202008

Published

2025-06-06

How to Cite

Viant Esperance , O. ., Domingos da Silva , J. P. ., Montejo Cárdenas , Y. ., & Baeza Vergara , A. . (2025). The school organization in the educational institutions of Professional Technical Education. A theoretical-methodological conception: The school organization in the educational institutions of Professional Technical Education. A theoretical-methodological conception. Pedagogical Horizon, 14. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/472

Issue

Section

Gestión Educativa

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.