Look at the functioning of a fifth grade group, its characterization

Look at the functioning of a fifth grade group, its characterization

Authors

Keywords:

school group, group functioning, characterization

Abstract

This article deals with the functioning of the group in the school environment, due to its value as a context of influence on the personality and aims at proposing a set of indicators favoring the characterization of school group as a socio psychological phenomenon. Theoretical methods such as analysis and synthesis and inductive deductive were used as well as the survey and observation in order to  know about the expectations of the fifth grade students regarding their school group and the behavior of the group members in the activities they carried out. The data was processed through percentage analysis and complemented with qualitative analysis that allowed establishing links between the main data, in the form of methodological triangulation, and identifying insufficiencies and potentialities associated with interpersonal relationships, norms and values, which allowed assessing the group cohesion as low. These results show the need to carry out the characterization and a dynamic diagnosis of the group's functioning, in order to implement pedagogical alternatives that increase its potential to mobilize its members in the fulfillment of the planned socio-educational objectives, while developing their personality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batista, P. y Torralbas, O. (2019) Construyendo mejores sociedades: los grupos escolares y el proceso de inclusión-exclusión educativa. Actualidades Investigativas en Educación, vol. 19, núm. 1, pp. 1-18, DOI: 10.15517/aie.v19i1.35471.

Bonozo, D.C, Merchán, J.A., Guapi, F.J. y Toala, I.P. (2023) Relaciones interpersonales en la convivencia escolar. RECIAMUC 7. (1), enero, 163-169. https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(1).enero.2023.163-169

Cedeño, W. A., Ibarra, L.M., Galarza, F.A., del Rocío, J. y Gómez D.A. (2022). Habilidades socioemocionales y su influencia en las relaciones entre estudiantes. Universidad y Sociedad, 14(4), 466-274. https://rus,ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3068

Cipriano, T.; Diaz, M T. y Maldonado, P. (2019). Caracterización del clima escolar de los estudiantes de 5°de la Institución Educativa. Técnica Microempresarial desde la perspectiva de la comunidad educativa. [Tesis de maestría] Universidad de la Costa, Barranquilla. repositorio.cuc.edu.co > bitstream > handle > Caracterización del clima…

Fuentes, M. (2001). ¿Por qué el grupo en la Psicología social? Revista Cubana de Psicología, 18(1), 28-33. Disponible en: Pepsic.bvsalud.org pdf rcp

Imbert, N. y Gotay, J.L. (2017). Particularidades sociopsicológicas de los grupos educandos. En: Fundamentos de Psicología para escuelas pedagógicas. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación. www.libreriavitualcuba.com>fundamentos-de-psicologia-para escuelas-p

Mendoza, A., Blanco, I. y Movilla, D. (2018) Formación de valores y convivencia escolar mediante la investigación como estrategia pedagógica apoyada en TIC. Cultura, Educación y Sociedad. 9 (1), 181-193. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.14

Menéndez, D.; Imbert, N. y Serra, A. (2016) Autovaloración e inserción grupal: una experiencia con estudiantes de la carrera Pedagogía Psicología. Varona, (63), julio-diciembre, pp. 1-10 http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657459012

Rodríguez, A. G. (2018). Construcción de normas: una experiencia desde el clima de aula. Revista Eleuthera, 18, 13-30. DOI: 10.17151/eleu.2018.18.2.

Sierra, R.A. e Imbert, N. (2022) La alternativa y su conceptualización en el contexto pedagógico. Transformación,may-agos,16(2),210-220. https://revistas.reduc.edu.cu>index.php>transformación>article>dow

Torres, Y., Medina, E. y Carralero, L. (2019). El clima sociopsicológico en el proceso de enseñanza-aprendizaje, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/sociopsicologico-ensenanza aprendizaje.

Published

2023-12-23

How to Cite

Grass Arzola, Y., & Imbert Stable , N. . (2023). Look at the functioning of a fifth grade group, its characterization: Look at the functioning of a fifth grade group, its characterization. Pedagogical Horizon, 12(4). Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/333

Issue

Section

Gestión Educativa

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.