Procedure for the resolution of general methods in electrical circuits using Scilab
Procedure for the resolution of general methods in electrical circuits using Scilab
Keywords:
Scilab, teaching-learning process, electrical circuits, branch, nodeAbstract
Circuit analysis courses are essential in electrical engineering, as they enable students to understand and design complex electrical systems. These courses cover general methods for solving electrical circuits, including mesh and node methods, which allow students to model and simulate electrical behaviors. Additionally, the integration of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching-learning process has significantly improved the way these concepts are taught and learned. ICT enables the creation of interactive simulations, circuit visualizations, and data analysis, making it easier for students to understand and learn. These technologies are crucial for electrical engineering students to develop practical and theoretical skills to design and analyze complex electrical systems. The article aims to propose a tool using Scilab software that allows students to verify the analytical response of electrical circuits by applying node and mesh methods. During the research and design of the proposal, analytical-synthetic, inductive-deductive methods and systematization were employed. The main result is the recognition of the tool's utility in improving student self-learning and the teacher's role as a guide through interactivity. The proposal also verifies theoretical contents with practical ones, enabling students to engage in self-learning, collaborative learning, and self-assessment.
Downloads
References
Anaut, D., di Mauro, G., Meschino, G., & Suárez, J. (2009). Optimización de Redes Eléctricas Mediante la Aplicación de Algoritmos Genéticos. Información Tecnológica, 20(4), 137-148. DOI: 10.1612/inf.tecnol.4089it.08
Cañizares , E., Ferrer , G., Espinosa, N., & Guillen, E. (2024). Estilos de aprendizaje y Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación Superior. Edumecentro, 16, 1 - 17. Recuperado el 2024, de http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v16/2077-2874-edu-16-e2631.pdf
Cardero , C., Salazar , F., Castro, T., Jaime, G., Cervantes, O., & Barrero, F. (2022). Reconfiguración multiobjetivo en sistemas de distribución primaria con presencia de generación distribuida. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 30(3), 592-601. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052022000300592
Cerato, A. I., & Gallino, M. (2018). Competencias genéricas en carreras de ingeniería. Ciencia y Tecnología , 18(2), 83 - 94. Recuperado el 2024, de https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/cyt/article/view/58/40
Fonseca, d. O., Barbieri, L., & Ferreira, C. (2019). Experimentando con Arduino y Scilab: propagación de calor en una barra metálica. Revista Brasileira de Ensino de Física, 41(4). DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0356
Gomez, R., Cabrera, D., & Robles, P. (2023). Estudio para la localización de fallas en sistemas de distribución eléctricas. Ingenius. Revista de Ciencia y Tecnología. DOI: https://doi.org/10.17163/ings.n30.2023.06
González, H. (2017). Implementación de circuitos eléctricos para facilitar el aprendizaje de sistemas algebraicos lineales. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7 (14), 1 - 12. DOI: http://dx.doi.org/10.23913/ride.v7i14.272
Gualotuña, R., Ramírez, J., Lucio, M., Granda, N., & Quilumba, F. (2020). Estimación de los Parámetros Eléctricos de una Línea de Transmisión Trifásica a Escala de Laboratorio a Partir de Mediciones de Transitorios de Voltaje. Revista Técnica "energía", 16(2), 9–18. DOI: https://doi.org/10.37116/revistaenergia.v16.n2.2020.348
Pérez, M. M., Ramos, G. J., Santos, B. J., Santos, F. A., Silvério, F. R., & Ayllón, F. E. (2022). Propuestas metodológicas para el plan de estudios E de las asignaturas de circuitos eléctricos. Revista Ingeniería Energética, Vol. 43, No. 3, ISSN 1815-5901. Recuperado el 2023, de https://rie.cujae.edu.cu/index.php/RIE/article/view/695/847
Pérez, R., Vásquez, C., & Viloria, A. (2019). Métodos de localización de fallas en sistemas eléctricos de distribución con presencia de generación distribuida. Quito, Ecuador: INGA ORTEGA, E., ed. Aplicaciones e innovación de la ingeniería en ciencia y tecnología. Editorial Abya-ISBN: 978-9978-10-491-0. DOI: https://doi.org/10.7476/9789978104910.0004.
Salazar, F., de la Fé, D., & Torres, G. (2017). Reconfiguración multiobjetivo en sistemas de distribución primaria de energía. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 25(2), 196-204. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052017000200196
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maykop Pérez Martínez, Josnier Ramos Guardarrama , Janette Santos Baranda , Luis René Brizuela Bringuez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.



















