Notes for a model of integration of scientific research in the activity of university teachers

Notes for a model of integration of scientific research in the activity of university teachers

Authors

Keywords:

university models, scientific research university, Superior Education

Abstract

The article addresses a current issue concerning the integration of scientific-research activity as an inherent function of universities since their emergence and historical evolution. The objective is to argue the essential ideas for the proposal of a model of integration of scientific research as part of the activity of the university teacher in the Dominican Republic. In the materials and methods, we start from the dialectical - materialist conception of scientific knowledge, which allows the articulation of empirical and theoretical scientific methods, such as the historical - logical, the system approach, the analytical - synthetic, theoretical systematization, as well as such as the study of documentary sources and the survey. Among the main results are the background of the historical evolution of university models, its expression in the Dominican Republic and the need to integrate scientific research as an activity of the university teacher, the construct of this concept and the dimensions and starting indicators. for the diagnosis prior to the development of the model proposal. Among the conclusions, the main trends in the evolution of university models stand out as a necessary background to understand the manifestation of this process in Latin America and in the Dominican Republic in particular, the main characteristics of its manifestation today. and the dimensions and indicators that enhance the aspects to be taken into account in the proposal of the model as a result of the research carried out by the author for this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar-Piña, D & González-Vega, N.A. (2015). Modelos de educación en la universidad: un estudio evolutivo. Revista de Sistemas y Gestión Educativa, 2(4), 702-720. https://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Sistemas_y_Gestion_Educativa/vol2num4/3.pdf

Andrey Bernate, J. y Vargas Guativa, J.A. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146010/html/

Carrasco-García, M. R., & Machado-Botet, L. B. (2022). Estructura de un modelo pedagógico para la formación en una cultura del envejecimiento y la longevidad activa. Revista Información Científica, 101(2 Sup), e3897. https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3897

Colunga Santos, S. (2022). Pautas para la delimitación y empleo de los resultados científicos en la investigacióneducativa. Revista Humanidades Médicas, 22 (2), 207-232. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202022000200207

Doh, P. y Bilola, T. (2016). LA PROMINENCIA DEL MODELO NAPOLEÓNICO DE EDUCACIÓN SUPERIOR EN LA ECONOMÍA DEL CONOCIMIENTO. Revista Científica Internacional de Universidades y Liderazgo , (3). Recuperado de https://ul-journal.org/index.php/journal/article/view/33

Domingo-Coscollola, M., Bosco-Paniagua, A., Carrasco-Segovia, S., & Sánchez-Valero, J.-A. (2019). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167–182. https://doi.org/10.6018/rie.340551

Fornet Fernández, E., Reyes Fornet, A., Grillo Molina, C. y Ochoa Fernández, A.M. (2020). La investigación científica gestionada por proyectos en función a la gestión ambiental. Boletín Bimestre Holguinero, 23 (2), 1-16. https://www.researchgate.net/publication/342348321_La_investigacion_cientifica_gestionada_por_proyectos_en_funcion_de_la_gestion_ambiental_Scientific_research_managed_by_projects_for_environmental_management_2020_Boletin_Bimestre_Holguinero_1_21-32

Fornet Hernández, E. B., Guerra Betancourt, K., de la Cruz Fuxa, A. M. y Reyes Fornet, A. (2021). Gestión del resultado científico de proyectos de ciencia tecnología innovación. Revista Ciencias, 27 (4). https://www.redalyc.org/journal/1815/181569023006/html/

García Abad, R. E., & Fernández- Larrea, M. G. (2021). La integración de procesos sustantivos en la Universidad Católica de Cuenca: estado actual y prospectiva. Universidad Y Sociedad, 13(2), 184–193. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1956

González Rivera, P. L. (2022). Educación en situaciones de crisis, pedagogías emergentes y estrategias docentes. Mendive. Revista De Educación, 20(2), 692–701. Recuperado a partir de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2246

González Rivera, P. L. (2023). Criterios actualizados sobre la metodología de la investigación educativa: Una aproximación bibliográfica . Mendive. Revista De Educación, 22(1), e3154. Recuperado a partir de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3154

Riggio-Olivares, G. (2020). Evolución y estado actual de la ciencia y la tecnología en República Dominicana. Ciencia Y Sociedad, 45(2), 7–32. https://doi.org/10.22206/cys.2020.v45i2.pp7-32

Rospigliosi, A. y Bourner, T. (2019) “Desarrollo de la investigación en universidades: orígenes y contexto histórico”, London Review of Education 17(2), 206–222. doi: https://doi.org/10.18546/LRE.17.2.08

Torres Miranda, T. (2015). Las exigencias lógicas en la investigación científica.: Una mirada desde la solución al dilema. Revista Cubana de Educación Superior, 34(3), 131-139. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142015000300010

Published

2025-06-13

How to Cite

Rodríguez Martínez, G. ., & Chacón Arteaga , N. L. . (2025). Notes for a model of integration of scientific research in the activity of university teachers: Notes for a model of integration of scientific research in the activity of university teachers. Pedagogical Horizon, 14. Retrieved from //horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/479

Issue

Section

Gestión Educativa

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.