Preparation of the union manager. Current challenges in the educational context
Preparation of the union manager. Current challenges in the educational context
Keywords:
manager, union manager, teacher preparationAbstract
The present study addresses the problems derived from the insufficient professional preparation of grassroots union managers and the current challenges to perform their functions in improving the functioning of educational institutions in the Cuban context. This is a topic of relevant relevance, both in basic and specialized training, for the enhancement of the union practice of this agent. In the process of updating the economic and social model, it is necessary to transform union work from its political-ideological actions. All this imposes a new dynamic in the pedagogical work actions in union organizations. In this sense, greater integrity of the cadres and managers is sought in the effectiveness of their connection with the base, knowing the situation of each union section and to achieve this, their leaders must prioritize their continuous and permanent preparation. The creative leadership of the leaders, as well as their systematic updating in union, educational, economic, social, political and legal issues, becomes another decisive challenge. The intention of the study is to provide union managers in the educational context with the necessary tools and strategies to improve their leadership, negotiation and communication skills, in order to strengthen their ability to effectively represent workers by promoting a fair work environment. and equitable. Materials, techniques and methods are conceived recognizing primary sources and secondary sources. Academic documents were reviewed and interviews were conducted with union managers, education professionals and experts on the subject.
Downloads
References
Abreu, L. (2005). Por nuevos caminos en la dirección sindical: Ciencia y valores. Ediciones David. https://searchworks.stanford.edu/catalog?q=%22Labor+unions+Cuba.%22&search_field=subject_terms
Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Editorial Pueblo y Educación
Borrego, Y. (2023). La preparación del docente en la atención educativa de los educandos con necesidades educativas especiales asociadas o no a discapacidad [Zenodo]. https://doi.org/10.5281/zenodo.10519400
Central de Trabajadores de Cuba. (2021). Consejo Nacional de la CTC 30 de enero de 2021. http://www.cubadebate.cu/noticias/2021/01/30/eficiencia-y-produccion-palabras-claves-en-el-pleno-del-consejo-nacional-de-la-ctc/
Díaz-Canel, M. (2021). Los cuadros de la Revolución son, ante todo, cuadros políticos. Granma. Órgano Oficial del Comité Central del Partido Comunista de Cuba
Diccionario Enciclopédico de Filosofía. (2004). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
González, F. y Vargas, J. (2015). Liderazgo sindical en México y su impacto en la Creación del capital social en la organización Caso SNTE (Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación). Revista Crítica de la Historia de las relaciones Laborales y Política Social. Dialnet, 10 (diciembre 2015). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5744666
Ilich, V. (1986). Acerca del papel de las fuerzas armadas en la revolución. Ed. Moscú. https://www.casadellibro.com/libro-lenin-acerca-del-papel-de-las-fuerzas-armadas-en-la-revolucion-moscu-1986/mkt0006801065/132rencias
Martínez, Y. (2019). La dirección sindical en el sector privado cubano. Su Naturaleza pedagógica. IV Congreso internacional virtual sobre La Educación en el Siglo XXI. https://www.eumed.net/actas/19/educacion/5-la-direccion-sindical-en-el-sector-privado-cubano.pdf
Organización Internacional del Trabajo (2012). Proyecto FSAL-AS/ACTRAV/OIT. Procesos de autoreforma sindical en las américas. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---actrav/documents/publication/wcms_216326.pdf
Trujillo Barreto, N. A. (2024). La Educación cubana y el reto de formar jóvenes integrales Periódico Órgano Oficial del Comité Central del Partido Comunista de Cuba. https://www.presidencia.gob.cu/es/noticias/la-educacion-cubana-y-el-reto-de-formar-jovenes-integrales/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mariela Camacho Caballero , Leonardo Pérez Lemus , Edgardo Antonio Casaña Mejía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Horizonte Pedagógico es una revista Open Access, lo que quiere decir que todo su contenido es accesible libremente sin cargo para el lector o su institución. Los usuarios están autorizados a leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o enlazar a los textos completos de los artículos de esta revista sin permiso previo del editor o del autor, de acuerdo con la definición BOAI de open access. Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: Los autores conservarán los “Derechos de autor” y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo. La revista se encuentra protegida bajo una licencia internacional de Creative Commons Attribution License Atribución 4.0 Internacional (CC BY NC 4.0), que permite a otros compartir (copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y construir a partir del material), para cualquier propósito, incluso comercialmente. Bajo las siguientes condiciones: atribución (usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios y no comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la revista o el autor de la publicación.



















